Een cursus verkopen en zo op die manier online geld verdienen? Dat kan zeker. Het online maken en verkopen van online cursussen en andere informatie om geld te verdienen is een sector die de laatste tijd aanzienlijk is gegroeid. De vraag naar authentieke en betrouwbare cursussen is bijzonder groot, en zal alleen maar toenemen: tegen 2026 zal de wereldwijde markt voor online e-learning naar verwachting 375 miljard dollar bedragen, tegenover minder dan 200 miljard dollar in 2019.
Neem bijvoorbeeld deze Python cursus met bijna een miljoen ingeschreven lerenden:
De prijs is $11,99. Hoewel niet alle ingeschreven studenten worden vergoed (sommigen krijgen gratis coupons voor de cursus), als zelfs de helft van hen de online cursus tegen de huidige prijs zou kopen, betekent dit dat de cursus online meer dan $5 miljoen heeft verdiend en de instructeur – ongeveer $2,5 miljoen. Niet slecht, als 24 uur video materiaal en 19 artikelen u kunnen helpen 2,5 miljoen dollar te genereren, toch? En het is puur passief online inkomen – de cursus is voor het laatst bijgewerkt in september 2019. De informatie hoeft gelukkig niet vaak aangepast te worden.
Dit is slechts één voorbeeld. De markt voor de online verkoop van online cursussen is enorm en er zijn geïnteresseerde kopers op zoek naar kwalitatief hoogwaardige cursussen om hun kennis te vergroten, zodat ze kunnen uitblinken in hun carrière en persoonlijke ontwikkeling.
Deze gids laat u zien en geeft u informatie over hoe u geld kunt verdienen met een online cursus maken en verkopen. Als dit alles nieuw voor u is en u geen idee hebt waar u moet beginnen, dan is deze praktische online gids iets voor u. Maar laten we eerst eens kijken naar de redenen waarom cursussen verkopen een winstgevende onderneming kan zijn.
Wat maakt het online cursus maken en verkopen zo’n gigantische zakelijke markt?
De casestudy van Tomi Mester is een van de beste voorbeelden. Hij deelde alle details over hoe hij zijn fulltime baan opzegde en de eerste online cursus ontwikkelde waarmee hij online meer dan $10K per maand verdiende.
Nick Stephenson verdiende in de eerste week 130.208 dollar met zijn online cursus over marketing. John Omar verdiende in één jaar 1 miljoen dollar met zijn training over iOS app-ontwikkeling.
Zoals u ziet, is een online cursus verkopen om geld te verdienen een zeer lucratief bedrijfsmodel. Als u sceptisch bent over waarom mensen uw cursus zullen kopen, overweeg dan het volgende.
De studieschuld is in 2020 in de VS meer dan 1,56 biljoen dollar. Er zijn meer dan 45 miljoen leners met een gemiddelde studielening schuld van 32.731 dollar. De hoge kosten van het onderwijs hebben studenten en medewerkers ertoe aangezet op zoek te gaan naar alternatieven.
Digitaal online onderwijs heeft voor een doorbraak gezorgd. Ten minste 33% van de studenten aan de universiteit volgt ten minste één e-learning cursus. Waarom? Omdat het kostenbesparend is en ze 5 keer meer leren dan van een formele cursus op de universiteit.
En het zijn niet alleen lerenden – ook bedrijven maken veel gebruik van webcursussen om hun personeel te trainen. Onderzoek toont aan dat dit organisaties helpt hun inkomsten te verhogen en de productiviteit en effectiviteit van hun medewerkers te verbeteren.
Het is duidelijk dat het maken en de online cursus verkoop een groeiende industrie is. En het mooiste is dat geld verdienen op deze manier niet zomaar eenmalig is – het is een volwaardig commercieel model. U krijgt online de kans om contact te leggen met uw cursisten, hen upgrades aan te bieden, hen meer geavanceerde cursussen aan te bieden en zo online een passieve inkomstenstroom te genereren.
iSpring Suite
Uw online cursus verkopen die gemaakt is met de robuuste en gebruiksvriendelijke toolkit tegen een speciale prijs voor freelancers.
Een gids voor inkomen door middel van een cursus verkopen via internet
De onderstaande gedetailleerde gids laat u zien hoe u moet beginnen en welke stappen u moet volgen om een cursus aan te maken en te introduceren en uw eerste betaling te ontvangen. Van het maken van uw product tot het vinden van klanten.
Stap #1: Maak een online cursus
Het succes van uw bedrijf is afhankelijk van uw materiaal, uw daadwerkelijke product. Dat is het belangrijkste onderdeel en het moet waardevol en nuttig zijn voor uw klanten. U moet een product hebben dat daadwerkelijk aansluit bij de doelgroep.
Cursusontwikkeling begint met het bepalen van een specifieke niche in uw vakgebied. Bepaal daartoe een probleem waarmee uw doelgroep wordt geconfronteerd. Vraag uzelf af welk probleem uw cursus oplost.
Laten we aannemen dat u op het gebied van klantenservice werkzaam bent en dat u een cursus wilt maken op het gebied van customer success management. U kunt beginnen met het bekijken van bestaande cursussen op dit gebied (bij voorkeur de bestsellers) en kijken wat daarin ontbreekt. Hier is het cursusoverzicht van een bestseller van Udemy:
De cursus biedt veel waarde, maar mist een aantal belangrijke onderdelen, zoals case studies, het kader voor succes bij de klanten, hoe u vaardigheden kunt ontwikkelen om een betere customer success manager te worden, en checklists. Op basis van uw ervaring kunt u een betere cursus maken en uw cursisten nog meer waarde bieden.
Zoals u uit het voorbeeld kunt opmaken, moet u onderzoek doen om een probleem op uw gebied te vinden. Bezoek marktplaatsen om te weten te komen welk materiaal uw concurrenten aanbieden, ontdek eventuele tekortkomingen en bedenk een betere cursus die de cursisten meer waarde biedt.
Andere manieren waarop onderzoek leidt tot het afronden van uw cursus thema en materiaal zijn het onderzoeken van:
- Actuele onderwerpen en vraagstukken in uw vakgebied
- Interviews met lerenden en enquêtes
- Google trends
- Onderwerp experts
Nadat u een onderwerp hebt gekozen, is het tijd om uw cursus te maken, waarbij u een voorlopige opzet maakt, een script schrijft, beeldmateriaal en media verzamelt, opneemt, bewerkt en nog veel meer. U kunt uw cursus direct op het handelsplatform maken met de eigen bewerkingstools of u kunt het materiaal waarover u beschikt samenvoegen met een cursus authoring toolkit zoals iSpring Suite.
Probeer 14 dagen proefversie van iSpring Suite →
Cursusontwikkeling is een gebied dat om specifieke kennis vraagt. Er zijn veel richtlijnen op het internet om u te helpen het proces tot in detail te begrijpen. Hier zijn enkele belangrijke aspecten van het maken van cursussen waarop u zich in dit stadium moet concentreren:
- Zorg ervoor dat er vraag is naar uw cursus idee.
- Bepaal uw doelgroep en krijg inzicht in hun profiel om uw cursus aantrekkelijk en bruikbaar te maken. Zorg voor goede feedback op uw concept.
- Schrijf duidelijke en aantrekkelijke leerresultaten voor uw cursus door u te concentreren op de voordelen ervan voor uw klanten.
- Maak de tekst en het visuele materiaal voor uw cursus.
- Het onderwerp, het materiaal en de leerresultaten van de cursus moeten op elkaar zijn afgestemd. Zorg ervoor dat er geen enkele afwijkingen zijn.
- Gebruik de juiste tools en hulpmiddelen voor het maken van de cursus.
Stap #2: Kies een handelsplatform
Een platform voor de verkoop van cursussen helpt u bij het hosten, leveren en probleemloos verkopen van uw cursus aan eindgebruikers en beheert alles van het bouwen van de cursus tot marketing, betalingsverwerking en meer. Het brengt u direct in contact met uw klanten.
U kunt kiezen uit verschillende handelsplatformen. Drie populaire zijn iSpring Market, Udemy en Thinkific.
1. iSpring Market
iSpring Market is het meest geschikt voor degenen die snel willen beginnen met de online verkoop van hun cursus terwijl ze volledige controle behouden over de vormgeving, marketing en verkoop. Wel de klanten, maar niet de rompslomp. Het heeft een eenvoudig, gebruiksvriendelijk dashboard waarmee u binnen enkele minuten uw marktplaats kunt creëren en uw cursus kunt verkopen. U kunt kant-en-klare cursussen uploaden of maken door materiaal samen te stellen op het platform. Het ondersteunt alle soorten materiaal (video, audio, tekst, visuals, enz.), inclusief een puur e-learning SCORM-formaat.
iSpring Market heeft indrukwekkende analyses waarmee u verkoop, interactie en klanttevredenheid kunt bijhouden, en biedt een sales funnel met een hoge conversie die via Zapier is geïntegreerd met uw e-mailmarketing tool en andere apps.
2. Udemy
Udemy is een gebruiksvriendelijk platform dat een enorm aantal functies, tools en thema’s biedt om uw e-learning cursussen op te zetten. In tegenstelling tot veel alternatieven kunt u uw cursussen verkopen aan het gigantische gebruikersbestand (meer dan 24 miljoen). Dit bestand is echter niet echt van u – al deze mensen melden zich aan bij Udemy om toegang te krijgen tot cursussen, maar u beschikt niet over hun e-mails of andere gegevens om marketingcampagnes te voeren. Bovendien is er veel concurrentie onder de auteurs, wat de kans verkleint dat uw cursus wordt gekozen. Het platform is ook vrij beperkt in het soort materiaal dat u kunt uploaden. U kunt in feite alleen op video gebaseerde cursussen maken en verkopen.
Toch is Udemy een goede oplossing voor mensen die nieuw zijn in het lesgeven, maken en verkopen van e-learning, omdat het alle noodzakelijke opties voor het verkopen van cursussen biedt en gratis is. Maar Udemy is waarschijnlijk niet de beste keuze om op lange termijn geld te verdienen, omdat het 50 tot 80% van elke verkoop vraagt voor de marketing van uw cursus, en op een gegeven moment zult u waarschijnlijk manieren vinden om de cursussen zelf te promoten.
3. Thinkific
Thinkific is een platform dat u alle mogelijkheden biedt om cursussen te maken en te leveren op uw eigen merkwebsite, en dat robuuste e-commerce- en marketingtools biedt. Het is in hoge mate aanpasbaar wat betreft het bouwen van een site – u kunt een verkooppagina maken met alle cursussen die u aanbiedt, een landingspagina voor elke cursus, en meer. U kunt uw site voor de verkoop van cursussen ook integreren met elke andere bestaande website om een naadloze merkervaring voor uw publiek te creëren.
Al met al is Thinkific een goede oplossing voor wie een merk wil opbouwen op het gebied van online cursussen. Veel opties die het biedt kunnen echter overdreven zijn voor nieuwe cursus verkopers.
Hoe kiest u het juiste platform voor de verkoop van cursussen?
Als u nog steeds niet zeker weet welk handelsplatform u moet kiezen, beantwoord dan de volgende vragen, die u zullen helpen een weloverwogen beslissing te nemen:
- Wilt u uw cursus zo snel mogelijk op de markt brengen of bent u bereid meer tijd te investeren in de omgang met een complex platform en een uiterst gepersonaliseerde marktplaatsite? Door bijvoorbeeld feedback te vragen van meerdere mensen?
- Gaat u aantrekkelijke interactieve cursussen maken of eenvoudige cursussen samenstellen op basis van tekst en afbeeldingen?
- Heeft u al een website en wilt u deze integreren met uw marktplaats voor een vloeiende merkervaring?
- Heeft u toegang nodig tot sales funnel tools om meer leads en prospects vast te leggen?
- Wilt u alle details over de leeractiviteiten van gebruikers om te zien hoe uw cursus bevalt en of deze verbeterd moet worden?
Stap #3: Uw cursus promoten
Het simpelweg toevoegen van uw cursus aan een handelsplatform genereert misschien geen omzet. U moet de cursus intensief promoten. Hier zijn enkele van de beste manieren om uw cursus op de markt te brengen, zodat u er snel geld mee kunt verdienen.
Maak zelf een blog
Als u nog geen blog hebt, maak er dan een aan – bijvoorbeeld met het WordPress platform. Het helpt u bij het genereren van veel gericht verkeer en het opbouwen van uw reputatie.
Zodra uw site klaar is, kunt u beginnen met het publiceren van SEO-geoptimaliseerde artikelen over het onderwerp van uw cursus. U zult al snel organisch verkeer van Google naar uw blog ontvangen. Zodra u bezoek krijgt, wordt de marketing van uw cursus een fluitje van een cent – elke persoon die uw bericht leest, is een potentiële cursist. De feedback van eerdere lerenden geeft ze vertrouwen.
Het belangrijkste is dat u echt bruikbaar materiaal levert en uw berichten regelmatig publiceert. Bekijk hoe Scoro haar blogverkeer verhoogde van 1,6K naar 31K+ per maand door het publiceren van kwalitatief hoogstaand materiaal.
Bouw een e-maillijst op
Van alle promotiekanalen heeft e-mailmarketing de hoogste ROI, omdat het uiterst gepersonaliseerd en niet storend is.
Uw e-maillijst is de grootste inkomstenbron. U moet de e-mailadressen van uw gebruikers verzamelen, zodat u contact kunt leggen en een relatie kunt opbouwen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen via uw blog, social netwerksites en elk ander medium.
Een van de snelste manieren is uw cursus gedurende een beperkte periode gratis aan te bieden. Het zal aandacht trekken en mond-tot-mondreclame zal u veel helpen. Dit is de techniek die Omar John gebruikte. Hij maakte zijn iOS 7 cursus gratis en kreeg in 2 dagen tijd 60K abonnees. Hoe? Zijn gratis cursus was overal op het internet te vinden en werd gedeeld door alle grote forums en blogs. Later bood Omar een verbeterde versie van zijn cursus aan zijn abonnees aan en één enkele e-mail leverde 700K dollar op. Zo belangrijk kan uw lijst zijn.
Maak gebruik van social media
Social media is de grootste bron voor het genereren van internetverkeer, aangezien er wereldwijd meer dan 3,81 miljard gebruikers van social media zijn. Via toonaangevende social netwerksites zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn kunt u gemakkelijk in contact komen met uw doelgroep. Maak simpelweg een account aan, post regelmatig, of deel uw laatste blogberichten, en ga de dialoog aan met uw publiek.
Het is ook verstandig om gericht verkeer naar uw cursus te sturen via social advertenties. Met slechts 5 dollar per dag kunt u advertenties op Facebook en Instagram plaatsen om uw cursus te promoten.
Stap #4: Automatiseren
Zodra u omzet begint omzet te genereren, zult u waarschijnlijk meer cursussen gaan maken om uw bedrijf te laten groeien en meer geld te verdienen. Daarom is het essentieel om de marketing en verkoop van cursussen te automatiseren en u te richten op wat belangrijk is: het maken van nieuwe cursussen. Met sommige platforms kunt u deze processen op de automatische piloot laten gebeuren.
iSpring Market heeft bijvoorbeeld een integratie met Zapier waarmee u uw marktplaats kunt verbinden met vele andere applicaties, zodat u uw volledige workflow kunt automatiseren. U kunt bijvoorbeeld automatisch cursisten toevoegen aan uw marketingcampagne, nieuwe kopers aanmelden voor uw cursus en uw bezoekers volgen om hen gerichte e-mailberichten te sturen op basis van hun acties.
Om samen te vatten
Het maken en verkopen van online cursussen kan behoorlijk lucratief zijn als u in staat bent goed materiaal te leveren en uw doelgroep te bereiken. Bovendien kunt u met de bestaande moderne platforms uw cursus introduceren en direct geld beginnen te verdienen. Probeer iSpring Market gratis en begin met uw cursus verkopen nog voor de proefperiode van 14 dagen afloopt.