U gebruikt een oudere browserversie. Update naar de nieuwste versie van Google Chrome,Safari,Mozilla Firefox ofMicrosoft Edge voor de beste site-ervaring. U gebruikt een verouderde browser, daardoor kunnen er problemen zijn met de weergave van de pagina. Om de website goed te laten functioneren gebruikt u de laatste versie van een van deze browsers: Google Chrome,Safari,Mozilla Firefox ofMicrosoft Edge.

Wat is e-learning en waarom is deze manier van leren het zo populair geworden? Van correspondentie cursussen per post tot uitgebreide digitale trainingen, het leren op afstand heeft een lange weg afgelegd en heeft nu zijn hoogtepunt bereikt als e-learning. Vandaag is dit niet langer een primeur, maar een snelgroeiende industrie. Volgens de statistieken van Ambient Insight zal de wereldwijde e-learning markt jaarlijks met 5% blijven groeien, en op termijn de offline vormen van leren vervangen.

E-learning blijft terrein winnen op de zakelijke markt. Bedrijven implementeren het om hun personeel te ondersteunen, hun processen te stroomlijnen en hun bereik te vergroten. En natuurlijk om het zakelijke leren gemakkelijker te maken. Het heeft veel verschillende voordelen en kan een aantal nadelen van het traditionele leren oplossen.

Wat is de e-learning betekenis in een praktische context? Waar moet een
e-learning aan voldoen en waarom is het zo aantrekkelijk als een nieuwe manier van leren? Laten we eens kijken.

Wat is een e-learning training?​

Als mensen tegenwoordig “e-learning” zeggen, bedoelen ze training en/of leren met een digitaal apparaat. Het bekijken van een educatieve video, het lezen van een interessant artikel, of het invullen van een quiz – dat is allemaal e-learning.

E-learning vergelijken met traditionele onderwijsmethoden van leren is als het vergelijken van e-boeken met papieren boeken. Net zoals digitale teksten de authenticiteit van een echt boek niet kunnen vervangen, kan e-learning volwaardig onderwijs en klassikaal leren niet volledig vervangen. Het is echter altijd beschikbaar zolang u uw digitale apparaat bij u heeft, en dus is het handiger. U heeft niet een aantal van de nadelen zoals die bij klassikaal leren zijn.

Gemak is een van de belangrijkste redenen waarom mensen van e-learning houden. Een andere reden is dat u uw leerervaring kunt aanpassen met nieuwe snufjes, zoals augmented reality en virtual reality (mensen zijn dol op nieuwe technologieën!). Met VR-cursussen krijgen magazijn- en bouwplaats werkers bijvoorbeeld veiligheidstraining, en leren studenten geneeskunde hoe ze botten en bloedvaten moeten vinden.

Wij gebruiken e-learning technologie dagelijks om onszelf als persoon te ontwikkelen en meer te leren. Wij lezen artikelen, bekijken YouTube videos, en spelen spelletjes om onze hersenen te trainen op onze smartphones. Ook bedrijven, van kleine start-ups tot ondernemingen, maken gebruik van
e-learning om werknemers op te leiden en te helpen bij interne processen en zo de nadelen van non-compliance te vermijden. Maar zou u niet graag willen weten hoe het allemaal begonnen is? Hoe is online leren begonnen?

iSpring Learn LMS

Ontdek e-learning met een robuust LMS.

Gratis proefversie Meer informatie

De geschiedenis van e-learning

De term e-learning is bedacht door de Amerikaanse onderwijsgoeroe Elliott Masie in november 1999, toen hij zijn toespraak hield op de TechLearn Conferentie: “e-learning is het gebruik van netwerktechnologie om het leren te ontwerpen, te verstrekken, te selecteren, te beheren en uit te breiden.”

In 2000 werd e-learning als technologie gerevolutioneerd met de release van OLAT, het eerste open-source learning management systeem. Dat jaar werd ook de eerste versie van SCORM uitgebracht, een standaard die gebruikers in staat stelt materiaal te verpakken en te verspreiden binnen een LMS. Een kant en klare manier van online leren dus.

In het begin van de jaren 2000 werden mobiele apparaten steeds gewoner, en wel in de vorm van smartphones en tablets. Ze werden niet alleen meer gebruikt om te bellen: mensen bekeken videos, lazen boeken, en speelden spelletjes op hun telefoons. Dat zette de telecommunicatiebedrijven ertoe aan de mobiele connectiviteit te verbeteren, een wedloop die tot op de dag van vandaag aanhoudt.

Mobiele apparaten zijn nu een populaire manier geworden om toegang te krijgen tot e-learning, zowel voor bedrijven als voor het algemeen leren bij bijvoorbeeld het onderwijs.

Wilt u meer weten over de geschiedenis van e-learning? Bekijk dan deze tijdlijn.

Een Complete Geschiedenis van eLearning

Voordelen van e-learning voor Bedrijven

Tegenwoordig gebruiken veel bedrijven, van grote ondernemingen die verspreid zijn over meerdere landen tot kleine start-ups, e-learning om de ontwikkeling van hun werknemers in goede banen te leiden: hun kwalificaties te verbeteren, hen nieuwe vaardigheden te leren, of hen online om te scholen voor nieuwe functies.

Hoe eLearning Bedrijven Helpt

E-learning is een grote aanwinst voor bedrijven omdat hiermee het volgende mogelijk wordt gemaakt:

Lagere trainingskosten

Met e-learning hoeft u geen fortuin uit te geven aan het organiseren van seminars, het huren van hotelkamers, en het vergoeden van reiskosten in het binnenland of zelfs naar andere landen. U kunt simpelweg een online cursus opzetten en die met uw werknemers delen. Online leren is op die manier een veel goedkoper alternatief.

Bredere dekking

Leren op afstand heeft geen grenzen. U bent dus niet gebonden aan landen of grenzen. U kunt honderden werknemers in tientallen kantoren in verschillende landen over de hele wereld op een gelijkvormige manier trainen via het Internet. Niet de nadelen zoals werknemers die tijd moeten besteden aan het bijwonen van colleges in een klaslokaal. Alles wat zij nodig hebben is een digitaal apparaat en online toegang tot Internet.

Eén kennisbank

Al het lesmateriaal wordt op één plaats opgeslagen, namelijk in een LMS. Werknemers kunnen op een geschikt moment vanaf elk apparaat op het LMS inloggen, de cursus vinden die zij nodig hebben, en zo hun geheugen opfrissen of verder leren.

Snellere ontwikkeling van werknemers

Klassieke opleidingen kunnen nogal traag verlopen, omdat ze afhankelijk zijn van de werktijden van de bedrijfsopleiders. Het leren kan alleen als het ook daadwerkelijk fysiek wordt aangeboden. Online is dat echter niet het geval. Een LMS is online altijd beschikbaar, zodat uw werknemers kunnen studeren en leren wanneer ze maar willen: tijdens het woon-werkverkeer, de lunchpauze, of gewoon thuis. Ze hoeven alleen maar online te zijn.

Gemakkelijke voortgangscontrole

Uw bedrijfstrainers hoeven geen klassikale opleidingen te organiseren en elke bladzijde persoonlijk door te nemen. De meeste LMS’en hebben analytics, die de vorderingen van elke cursist in grafieken en verslagen tonen.

Zakelijk aanpassingsvermogen

Met e-learning kunnen de werknemers het ritme van het bedrijf bijhouden en problemen in real-time oplossen. Moet u een nieuw product aan het salesteam introduceren en ze leren wat de voordelen zijn van een bepaalde software? Maak een cursus en verstuur deze onmiddellijk online naar duizenden werknemers.

Bedrijven gebruiken e-learning om bij het volgende te helpen:

  • Training van werknemers. Dit is de voornaamste reden waarom bedrijven e-learning implementeren. Digitale cursussen zijn efficiënter bij het trainen van werknemers, mede omdat zij een doorlopende en gemakkelijk te gebruiken leeroplossing bieden. Leren kan wanneer het voor de werknemer uitkomt.

Moxa, Inc. wou marketing teams in verschillende landen over de hele wereld trainen. Voordat ze op e-learning overgingen, moesten ze dure vluchten plannen voor persoonlijke sessies om zo verder te kunnen leren. Door over te stappen op digitaal bespaarden ze kosten, hadden ze meer tijd over en verhoogden ze de effectiviteit van de training. Zij bieden nu al hun werknemers constante trainingen van topkwaliteit aan.
Lees verder →

  • Compliance training. Compliance training is voor vrijwel elk bedrijf verplicht. Het doel is om nieuwe werknemers te informeren over het bedrijfsbeleid, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid en persoonlijk gedrag. Compliance training is veel gemakkelijker uit te voeren met een LMS, vooral als u onmiddellijk wijzigingen in uw beleidsregels moet doorvoeren.
  • Werknemersbetrokkenheid. Bij e-learning worden werknemers betrokken met interactieve cursussen, e-learning modules, een creatief ontwerp, en elementen die op spelenderwijs iets leren. Dit laatste is er speciaal op gericht de belangstelling van de leerlingen te wekken met prijzen en scores.
  • Behoud van nieuw personeel. Het onboarding proces voor nieuwe personeelsleden kan verwarrend zijn, vooral als u een groot bedrijf leidt. U kunt het gemakkelijker maken door het bedrijf en zijn belangrijkste personen stapsgewijs te introduceren met digitale cursussen. Dit maakt ook tijd vrij voor uw HR-team.

L’Oreal heeft de Fit Culture App ontwikkeld, een app op basis van gamification om nieuwe werknemers over de hele wereld te onboarden. Nieuwe werknemers leren over de bedrijfscultuur door middel van video’s, quizzen, spelletjes en praktijkgerichte opdrachten. Naarmate ze vorderen, krijgen ze meer feiten en verhalen over L’Oreal, leren ze meer over de cultuur en verdienen ze punten.
Leer hoe u vanuit niets een goed onboardingproces kunt opbouwen →

  • Klant- en Partner Ontwikkeling. Met digitale cursussen kunt u uw partners en klanten vertrouwd maken met wat u doet, of het nu producten of diensten zijn. Mensen houden van innovatie, maar zijn vaak wantrouwig ten opzichte van dingen die ze niet kennen. Gebruik cursussen en presentaties om uit te leggen hoe uw dienst werkt en waarom deze goed is. Op een speelse manier iets meer leren blijft altijd beter plakken. Doordat ze online gemakkelijk zelf kunnen beginnen en stoppen zal het hen een veilig gevoel geven en hen sneller over de streep trekken.
  • Product promotie. Merken en detailhandelsbedrijven hebben altijd nieuwe producten te presenteren. U kunt e-learning gebruiken om uw salesteams iets te leren over nieuwe aanvullingen, en om nieuwe werknemers te helpen de producten sneller te leren kennen. Het resultaat is dat uw verkoop krijgt.

Hoe kunnen bedrijven deze doelstellingen met betrekking tot leren nu precies realiseren met e-learning? Een digitale cursus van goede kwaliteit is meer dan alleen maar een reeks dia’s. Daar zullen mensen niet heel veel van leren. Het materiaal dat u presenteert moet boeiend, informatief en interactief zijn.

E-learning materiaal types

Bij iSpring hebben we duizenden klantcases geanalyseerd en vastgesteld dat de effectiviteit van een e-learning cursus afhangt van het materiaal. Hoe relevanter, aantrekkelijker en interactiever uw cursus is, hoe hoger de doeltreffendheid zal zijn. Er zijn veel soorten materiaal waaruit u kunt kiezen; hieronder hebben wij de belangrijkste opgesomd die u zou kunnen kiezen:

Digitale cursussen

Eenvoudige digitale cursussen worden vaak gepresenteerd als dia’s met informatie en media (video, audio, en foto’s). Met de moderne authoring tools kunt u de dia’s afwisselender maken met quizzen, simulaties, en screencasts. Het komt er hier op aan de hele ervaring met betrekking tot leren gedenkwaardig te maken en gemakkelijk door te nemen. Wij raden u aan deze verhouding qua materiaal te gebruiken: 60% media en 40% tekst.

Deze cursus is gemaakt met behulp van de iSpring Suite authoring tool. Deze software is een op PowerPoint gebaseerde tool die het maken van online cursussen gemakkelijk maakt, zelfs e-learning beginners. Probeer de iSpring Suite 14 dagen gratis uit om alle functies te testen en te kiezen welke beter bij u past.

Quizzen

Net als bij traditionele schooltoetsen kunt u met digitale quizzen toetsen hoeveel uw werknemers van een les geleerd hebben. Met de moderne authoring tools kunt u leuke en interactieve toetsen maken, met vertakkingen, audio- en videovragen, drag-and-drop elementen, en nog veel meer.

Webinars

Een webinar is een online lezing, vaak opgenomen met een webcam. Het bureaublad van de spreker dient als schoolbord waarop u dia’s en video’s kunt laten zien.

Dit formaat heeft twee voordelen met betrekking tot online leren. Ten eerste kunt u naar duizenden werknemers tegelijk zenden, en ten tweede kunnen uw kijkers in real-time vragen stellen en antwoorden krijgen.

Videocursussen

Videocursussen maken onderwijs visueel aantrekkelijk en bieden vaak een duidelijk overzicht. Dit formaat is leuk en kan voor elk onderwerp gebruikt worden; u hoeft alleen maar te kiezen hoe u het wilt presenteren. Een videocursus kan een interactieve cursus zijn met pop-up vragen en spelelementen, of een eenvoudige informatieve video.

YouTube gebruikt dit eenvoudige en boeiende formaat niet alleen om te amuseren, maar ook om te onderwijzen. Wanneer u naar een kookprogramma of een technologisch overzicht kijkt, bent u bezig met e-learning.

Screencasts

Schermopnamen kunnen u helpen mensen te laten zien hoe bepaalde software werkt en geef ze een visueel overzicht. Als u bijvoorbeeld uw werknemers moet laten kennismaken met een CRM, dan kunt u hen met een screencast demonstreren hoe de software werkt.

Talking-Head Video

Eenvoudig gezegd is dit een video waarbij een persoon tegen de camera praat. Het doel is de luisteraar te binden met een boeiend verhaal. Dat kan een succesverhaal zijn, een interview met een deskundige, of een productpresentatie.

E-boeken en Artikelen

Veel LMS’en hebben catalogi waarin bedrijven boeken, longreads, casestudies, en andere artikelen opslaan. Samen vormen deze materialen een degelijke kennisbank waartoe de werknemers op elk moment tijdens hun training toegang kunnen hebben.

Dialoog simulaties

Simulaties helpen werknemers hun vaardigheden te trainen. Zij simuleren een mogelijk scenario dat de leerling op het werk kan tegenkomen. Het kan gaan om een dialoog met een klant in de detailhandel, of een simulatie van een motorstoring in een fabriek. Het belangrijkste voordeel is dat de leerling de taak veilig kan uitvoeren in een virtuele omgeving zonder potentiële problemen in de echte wereld te riskeren.

VR Simulaties

Misschien wel de meest effectieve (en dure) vorm van e-learning zijn VR-programma’s. Zij stellen de gebruiker in staat ondergedompeld te worden in een virtuele ervaring om zo zonder problemen veilig te kunnen vallen en opstaan.

Dit is hoe AVIETRA hun cabinepersoneel traint:

De video is afkomstig van het YouTube kanaal van “HCILabUdine”

Mailinglijst

Volgens een opiniepeiling die wij hebben gehouden gebruikt 60% van de bedrijven mailinglijsten; dit formaat is echter niet geschikt voor elke oplossing. U kunt zakelijke correspondentie of de grondbeginselen van SEO trainen, maar u kunt ingewikkelde trainingen per mail beter links laten liggen.

Het nadeel is dat wanneer u mailout gebruikt, u de controle en het overzicht verliest. U kunt niet bijhouden hoeveel mensen de mail van helemaal hebben gelezen en wat zij ervan hebben opgestoken.

Podcasts

Podcasts zijn erg handig. U kunt er naar luisteren tijdens het joggen of in de auto, bijvoorbeeld in plaats van naar de radio te luisteren. Podcasts zijn vaak lang en moeten daarom pakkend en meeslepend zijn, zodat de luisteraar niet in slaap valt bij de zoete klanken van uw informatieve slaapliedje.

Begin met e-learning in 9 Stappen

Voor de implementatie van e-learning zijn financiering, ontwerp en samenwerking nodig. De volledige voorbereiding kan een week tot een jaar duren, afhankelijk van de omvang van het project. Hier hebben wij 9 stappen voor uw e-learning stappenplan uitgelicht:

Hoe u met eLearning start

1. Stel doelen. Bedenk waarom u e-learning wilt lanceren en wat u ermee kunt bereiken. Wat is het doel van e-learning voor uw organisatie? Hoe breder het doel is, hoe complexer de implementatie strategie. Als u bijvoorbeeld een nieuw sales team wilt trainen, kunt u genoegen nemen met product trainingen en soft-skills training. Maar als u het algemene kwalificatieniveau in uw hele bedrijf wilt verhogen, zult u voor elk team individuele leerprogramma’s moeten opstellen.
2. Kies e-learning tools. Als u kortlopende projecten hebt of iets eenvoudigs wilt implementeren, zoals mailing, heeft u niet echt ingewikkelde tools nodig. Als u echter een e-learning omgeving in ontwikkeling wilt brengen, moet u overwegen e-learning software te onderzoeken: een LMS en een authoring tool.

Met een authoring tool kunt u e-learning lesmateriaal maken, zoals videocursussen, interacties, quizzen, en meer. In sommige gevallen is het authoring tool optioneel, omdat u kant-en-klaar materiaal kunt kopen; bijvoorbeeld kant-en-klare cursussen over algemene onderwerpen zoals veiligheid op de werkplek. Als u echter iets specifieks wilt trainen zult u zelf materiaal op maat moeten maken.

Er zijn vandaag de dag tientallen authoring tools op de markt. Hier is een handige gids om u te helpen er een te kiezen. Er staan ook 14 belangrijke criteria in die u moet gebruiken om het beste e-learning platform te kiezen.

LMS staat voor Learning Management Systeem. Een LMS bewaart alle informatie over de trainingen van uw bedrijf: werknemers, cursussen, opdrachten, statistieken, roosters, enz.

3. Bereid het plan voor. Schrijf een plan in fasen en wijs voor elke fase een budget toe: kies een LMS, stel een speciaal team samen om het e-learning systeem te beheren (beheerders, bedrijfstrainers), en beslis of u het lesmateriaal gaat kopen of zelf zult ontwikkelen.
4. Maak materiaal. Na het opzetten, begint u met het ontwikkelen van lesmateriaal voor uw werknemers. U hebt in het begin niets ingewikkelds en buitensporigs nodig – begin eenvoudig.
Als u niet weet hoe u moet beginnen, probeer dan 9 stappen om u te helpen een e-learning cursus te ontwerpen.
5. Bereid uw LMS voor. Als uw lesmateriaal klaar is, upload het dan naar het LMS en organiseer het: voeg mappen toe, combineer cursussen tot leerpaden, enz. Zorg ervoor dat alle cursussen goed lopen en voortgang rapporteren.
6. Organiseer een testsessie. Als het e-learning systeem klaar is, nodigt u een paar werknemers uit voor een testrit. Het doel is hier om alles te controleren en feedback te krijgen, zodat u het trainingsprogramma kunt verfijnen vóór de definitieve invoering.
7. Maak reclame voor de lancering met een PR-campagne. Uw werknemers moeten op de hoogte zijn van uw nieuwe leeroplossing. Een eenvoudige bedrijfsmailing zal het conversiepercentage met 10% doen stijgen.
8. Begin met training. Nodig uw werknemers uit voor het LMS en wijs cursussen toe. Dit is het begin van het trainingsproces. Nadat uw werknemers ingelogd zijn, zouden ze de toegewezen cursussen moeten zien en kunnen ze deze gaan bekijken.
9. Effectiviteit inschatten. Om het succes van de e-learning te beoordelen, gebruikt u ingebouwde statistieken en verzamelt u feedback van de werknemers.

Conclusie

Dus, uiteindelijk, e-learning, wat is dat? Het is een methode om kennis en vaardigheden te verwerven die gaandeweg de nieuwe norm wordt in zakelijke trainingen en -onderwijs. Onderzoekers van de universiteit van Oregon bewezen dat digitaal leren effectiever is dan traditionele onderwijsmethoden. Ontdek hoe digitaal leren uw onderwijsprocessen effectiever kan maken met iSpring Learn LMS. Probeer een 30 dagen proefversie uit om alle e-learning tips in de praktijk volledig gratis uit te proberen.

Bij de ontwikkeling van e-learning materiaal moet u een authoring tool kiezen waarmee het maken van cursussen een gemakkelijk en eenvoudig proces wordt. iSpring Suite is een op PowerPoint gebaseerd authoring tool. Met behulp daarvan kunt u verschillende e-learning lesmaterialen maken: videocursussen, interacties, quizzen, dialoogsimulaties en nog veel meer. Probeer iSpring Suite gratis uit en maak vandaag nog uw eerste e-learning materiaal.

iSpring Learn

Snel LMS

voor uw bedrijfskritische projecten

Snel LMS voor uw bedrijfskritische projecten

4 reacties op “Wat is e-learning? Definitie, voorbeelden en snelstartgids

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

iSpring Learn
Gemakkelijk te Gebruiken learning management systeem
Gratis Proberen