Nog maar enkele decennia geleden werd van nieuwe medewerkers verwacht dat ze voor lange tijd en soms zelfs levenslang bij hun nieuwe bedrijf zouden blijven. Vanwege dit paradigma bestonden traditionele onboarding- en oriëntatieprogramma’s voor nieuwe medewerkers voornamelijk uit een korte introductie tot het bedrijf, gevolgd door stapels formulieren en papierwerk om in te vullen. Klinkt niet echt inspirerend, toch?
De hedendaagse medewerker is vaak op zoek naar veel meer dan alleen een baan en is steeds vaker aan het jobhoppen, freelancen en neemt kortlopende contracten en zelfs minicarrières aan totdat hij of zij een goede baan heeft gevonden. Het is dan ook geen verrassing dat Gallup heeft ontdekt dat slechts 12% van de medewerkers vindt dat hun bedrijf het onboardingproces goed heeft aangepakt. 43% van de aanwervingsmanagers was het er zelfs mee eens dat “tijd en geld worden verspild door ineffectieve onboardingprocessen”.
Onboarding van nieuwe medewerkers is dus niet zomaar een esoterisch probleem. Bedrijven die slechte onboardingprocessen gebruiken, verliezen echt geld.
In dit artikel gaan we in op verschillende aspecten van onboarding:
- Wat onboarding van nieuwe medewerkers is
- Onboarding checklist voor nieuwe medewerkers
- Over hoe het inwerkproces te implementeren
- Veel voorkomende onboarding-uitdagingen overwinnen
- Beste onboarding software-oplossingen
Wat is de betekenis van onboarding voor nieuwe medewerkers?
Onboarding is het proces waarbij nieuwe medewerkers worden ingewerkt in het bedrijf. Het omvat activiteiten die hen in staat stellen de nodige kennis, vaardigheden en gedragingen te verwerven om effectieve leden van de organisatie te worden.
Wat moet er worden opgenomen in de onboarding van nieuwe medewerkers? Er is geen eenduidige consensus en het verschilt per organisatie en per einddoel. Maar Dr. Talya Bauer van de SHRM identificeerde de vier C’s die een succesvol inwerkprogramma moet bevatten. Ze staan voor:
- Compliance – nieuwe medewerkers de basisbeleidsregels van het bedrijf bijbrengen.
- Clarification (Verduidelijking) – ervoor zorgen dat medewerkers zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheden en hoe ze hun rol correct kunnen vervullen.
- Cultuur – heeft betrekking op de formele en informele normen van de organisatie.
- Connection (Verbinding) – staat voor relaties met collega’s en het gevoel deel uit te maken van het team.
Het onboardingsproces kan enkele weken of langer duren. Veel onboardingspecialisten zijn het er echter over eens dat de aanpassingsperiode minstens drie maanden moet duren. Een periode van negentig dagen wordt beschouwd als het absolute minimum voor nieuwe medewerkers om te wennen aan hun rol, zich mentaal voor te bereiden op hun verantwoordelijkheden, zich gewaardeerd en ondersteund te voelen en de kennis en vaardigheden te verwerven die nodig zijn om te slagen. Het verlengde inwerkproces kan ook de tijd verkorten die de medewerker nodig heeft om zijn volledige productiviteit te bereiken en de ROI voor de organisatie verhogen.
iSpring Learn LMS
Implementeer onboarding voor uw nieuwe medewerkers met iSpring Learn LMS.
Onboarding checklist voor nieuwe medewerkers
Onboarding is een langdurig proces dat uit verschillende fasen bestaat. Om het voor u gemakkelijker te maken om nieuwkomers door hun eerste dagen en maanden in een bedrijf te loodsen, hebben we een onboarding checklist gemaakt. Volg deze checklist om ervoor te zorgen dat elke fase van het inwerkproces is voltooid.
Voordat ze beginnen
Het is belangrijk om de ervaring van uw nieuwe medewerkers vanaf het begin in een positief perspectief te plaatsen – en dat betekent dat u hun verwachtingen en comfortniveau moet bepalen voordat ze ooit een voet binnen het kantoor zetten.
Overweeg deze acties voor de startdatum:
- Stuur alle aanstellingsdocumenten elektronisch, zodat medewerkers ze van tevoren kunnen invullen. Als u e-handtekeningen kunt gebruiken, is dat nog beter. Voorbeelden van dit soort documenten zijn juridische en contractdocumenten, handleidingen voor medewerkers, parkeerpassen voor de eerste dag en alle aanvullende informatie die de medewerker moet doornemen.
- Plan wat er in de eerste week en daarna zal gebeuren – dit kan een stappenplan voor 3 maanden voor nieuwe medewerkers zijn.
- Bereid hun werkruimte, tools en andere essentiële middelen van tevoren voor. Als u op de eerste dag binnenkomt en uw laptop, mobiele telefoon van het bedrijf en bureau klaar hebt staan, creëert u een geweldige eerste indruk die de toon zal zetten voor de relatie. Zelfs als de medewerker een freelancer is of gebruik zal maken van flexplekken, zal dit er al voor zorgen dat hij of zij zich welkom en productief voelt.
- Informeer het team over de naam, de rol en andere belangrijke gegevens van de nieuwe medewerker. Als ze weten dat u rondgaat om nieuwe medewerkers voor te stellen, zullen ze eerder geneigd zijn tijd vrij te maken om vriendelijk en gastvrij te zijn.
- Plan ‘meet and greets’ met belangrijke contacten. Een ontmoeting met mensen die belangrijk zijn voor het succes van de nieuwe medewerker opent de deur naar toekomstige communicatie. Denk hierbij aan managers, teamleden en collega’s van andere afdelingen.
Op hun eerste dag
De eerste dag kan zowel stressvol als spannend zijn, dus volg deze stappen om een goed onboardingproces op te zetten:
- Doe een algemene aankondiging op de afdeling, verdieping, business unit of op welk niveau van de organisatiestructuur de nieuwe medewerker zich ook zal aansluiten. Het is een goede morele opkikker en een manier om de afdeling samen te brengen en het nieuwe lid voor te stellen. Ook kunt u een groeps-e-mail sturen naar de bredere organisatie met korte details over de nieuwe medewerker, zijn rol en wat achtergrondinformatie als gespreksstarter.
- Geef een rondleiding. Hierbij moet alle basisinformatie aan bod komen, zoals de locatie van toiletten, waar elke afdeling te vinden is, parkeerplaatsen, pauzeruimtes en lunchplekken. Dit is ook een goed moment om het team op een informele manier aan elkaar voor te stellen.
- Maak een planning voor de eerste week. Maak tijd om zonder afleiding te gaan zitten en een echt gesprek te hebben over hoe de eerste week eruit zal zien, zodat de nieuwe medewerker weet wat hij kan verwachten.
- Wijs een mentor aan. Benoem een senior lid van het team waar de nieuwe medewerker deel van gaat uitmaken om hem of haar te begeleiden in de bijzonderheden en interne werking van de organisatie. Wat de mentor zal behandelen is geheel afhankelijk van de organisatie, maar omvat meestal alles van bedrijfsbreed beleid en procedures tot het uitvoeren van essentiële dagelijkse taken.
In de eerste week
Het is belangrijk om de nieuwe medewerker niet te overweldigen tijdens deze fase van het inwerkproces. Hoewel het belangrijk is om het inwerkproces op tijd af te ronden, wilt u ook dat uw nieuwe medewerker productief is en zich thuis voelt.
- Neem belangrijke procedures en standaarden door. Denk hierbij aan regels en voorschriften voor het gebruik van internet, sociale media, e-mailcommunicatie en pauzetijden.
- Introduceer de bedrijfscultuur. Hopelijk heeft de medewerker op dit punt een algemeen begrip van de visie, missie, doelen en waarden van het bedrijf van de eerste dag. Nu is het tijd om dat alles terug te koppelen naar de cultuur van het bedrijf en hen te helpen begrijpen hoe de cultuur verband houdt met het product of de dienst die jullie leveren.
- Zorg voor installatiegidsen. Van het instellen van e-mail en computers tot essentiële processen en platforms die uw team gebruikt, elk bedrijf heeft zijn eigen manier om dingen te doen, dus een snelle referentiegids die ze bij de hand kunnen houden op hun werkplek is een geweldig idee.
- Maak een werkboek. Stel een werkboek samen met mijlpalen over waar ze moeten zijn op dag 5, week 2 en het einde van maand 1. Door uw nieuwe medewerker concrete mijlpalen te geven om te bereiken, kan hij zijn tijd beter plannen.
- Beschrijf het trainingsproces. Maak de nieuwe medewerker vertrouwd met hoe training binnen de organisatie werkt en wat er van hem of haar wordt verwacht. Op dit punt kunt u eventueel trainingsmateriaal of modules beschikbaar stellen die ze binnen de eerste week moeten voltooien en HR of andere contactpersonen voor training opgeven.
- Begin met de training. De tweede dag is een goed moment om met de training te beginnen.
- Kijk aan het einde van de week hoe het gaat. Nadat de nieuwe medewerker de tijd heeft gekregen om te wennen aan het kantoor, de werkruimte en hun mentor, kunt u hem of haar vragen of ze zich op hun gemak voelen en of ze de dingen in het juiste tempo oppakken. Het einde van de eerste week is een goed moment om te bespreken hoe de volgende maand of zo zou moeten verlopen, wat u van hen verwacht en waar ze zouden moeten zijn tegen die tijd.
- Plan een 2-wekelijkse check-in. Zet dit op de agenda tegen het einde van week 1 en het zal fungeren als een mijlpaal voor zowel uzelf als de nieuwe medewerker.
- Moedig activiteit aan. Geef nieuwe medewerkers iets te doen. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar laat ze niet verzanden in het inwerkproces; maak een paar uur per dag vrij om echt werk te verrichten.
In hun eerste drie maanden
- Breng communicatielijnen tot stand. In de eerste maand moet de nieuwe medewerker al een beetje ingewerkt zijn op kantoor en in het leerproces zitten. Ontdek wat er goed gaat en waar ze misschien hulp bij nodig hebben.
- Begin met het geven van regelmatige feedback. Zorg voor updates van collega’s die nauw samenwerken met de nieuwe medewerker en probeer hen zo nodig bij te sturen.
- Moedig onafhankelijkheid aan. U hebt een geweldig inwerkprogramma gemaakt en ondersteund met een aantal geweldige trainingen en een evaluatie- en voorbereidingsproces – nu is het tijd om hen aan te moedigen om dat allemaal op te pakken en ermee aan de slag te gaan.
- Stel prestatiedoelen. Doelen moedigen niet alleen goede prestaties aan, maar ook de betrokkenheid van medewerkers. Stel dus vóór het eerste geplande maandelijkse overzicht enkele doelen die ze binnen de eerste 3 maanden moeten bereiken.
- Geef ze hun eerste functioneringsgesprek. Na 90 dagen zou de nieuwe medewerker een behoorlijk vaardigheidsniveau moeten hebben bereikt. Het gesprek is een goed moment om hun sterke en zwakke punten te evalueren en te beslissen of het huidige trainingsprogramma aan al hun behoeften voldoet.
Het onboardingproces van medewerkers opzetten in 4 stappen
Training is een belangrijk onderdeel van het inwerkproces en vormt de basis voor het leerproces dat de medewerker tijdens zijn of haar loopbaan bij het bedrijf zal doorlopen. Laten we eens kijken hoe u nieuwe medewerkers online kunt trainen.
Stap 1. Stel een trainingsprogramma op voor nieuwe medewerkers
De inhoud van een trainingsprogramma voor nieuwe medewerkers is flexibel, maar kan over het algemeen worden onderverdeeld in twee hoofdonderdelen:
- Algemene training voor alle nieuwe medewerkers: Dit is een soort personeelshandboek. Hierin kunt u modules opnemen over de bedrijfscultuur en missie, het belangrijkste managementteam, belangrijke regels, voorschriften, enz.
- Specifieke training voor de rol van een medewerker: Dit kan een basistraining zijn over de belangrijkste processen en systemen voor een specifieke functie.
Het belangrijkste punt hier is dat het tijdrovend en duur kan zijn om elke nieuwe medewerker persoonlijk in te werken en te trainen. Dit geldt vooral als de organisatie groot is en het verloop vrij hoog. Daarom zetten veel organisaties onboarding training of op zijn minst een deel van dit proces online.
Een asynchroon trainingsprogramma voor nieuwe medewerkers dat gebruik maakt van eLearning heeft veel voordelen, met name dat het op aanvraag beschikbaar is, zodat het op elk moment kan worden geraadpleegd. Het is ook herbruikbaar, wat betekent dat een training één keer wordt gemaakt en aan alle nieuwe medewerkers wordt gegeven – en indien nodig kan worden bijgewerkt met minimale inspanning. Het is ook aanpasbaar, dus u kunt meerdere versies of trajecten maken voor verschillende soorten medewerkers.
Hier is een voorbeeld van een introductiecursus voor alle nieuwe medewerkers van een bedrijf:
Soort inhoud | Wat te behandelen |
Welkomstvideo |
|
Introductiecursus over het bedrijf |
|
Compliance Cursus |
|
Laten we nu eens kijken naar een voorbeeld van een onboardingprogramma van een week voor verkoopfuncties.
Doelen en doelstellingen | Bestudeer de stappen van het verkoopproces, leer de behoeften van klanten te voorspellen en vorm te geven, presenteer producten in termen van voordelen voor de klant, ga in op bezwaren en sluit verkopen. Maak de eerste verkoop. |
Kennis en vaardigheden | Ken de stappen van het verkoopproces, bezwaren, funnelvragen en -antwoorden en verkooptechnieken. Weet hoe en wat te zeggen over concurrenten op de markt, hun producten en hun sterke en zwakke punten. |
Tools | Sjablonen voor zakelijke voorstellen, gespreksverslagen, chats. |
Coach | Ryan Lewis, Afdelingshoofd Verkoop |
Kennischeck | Online quiz: “Kenmerken, voordelen en waarden”. Online quiz: “Behoefte-identificatie. Funnel-onderzoek”. Online quiz: “Omgaan met bezwaren”. Online quiz: “Een verkoop sluiten.” Persoonlijke beoordeling van cases met het hoofd van de verkoopafdeling of de directeur. |
Boeken | The Challenger Sale: Taking Control of the Customer Conversation, door Matthew Dixon en Brent Adamson |
Verkoopplan | 1 geïmplementeerd plan |
Stap 2. Leermateriaal maken
Als u voor het eerst eLearning-inhoud schrijft, kan het maken van een onboardingcursus een hele uitdaging lijken waarvoor u een professionele cursusontwikkelaar moet inhuren. Met de moderne eLearning authoring tools kunt u echter zelf online cursussen maken.
Met iSpring Suite kunt u bijvoorbeeld prachtige en boeiende cursussen maken, zelfs zonder eLearning achtergrond. Het is een compleet maar gebruiksvriendelijk authoring tool pakket waarmee u cursussen op basis van dia’s, quizzen, trainingsvideo’s en screencasts, rollenspel simulaties en interactieve microlearning modules kunt maken.
Laten we eens kijken naar voorbeelden van onboarding componenten die kunnen worden gemaakt met iSpring Suite en geleverd als eLearning.
Video’s
Wat dacht u van een professioneel ogende verwelkoming en introductie tot het bedrijf door de CEO of directeur? Dit zorgt voor een persoonlijk tintje dat een band schept met de medewerker en helpt de waarden en doelen van de organisatie te begrijpen.
Cursussen op basis van dia’s
eLearning-cursussen kunnen snel en eenvoudig worden gemaakt en vervolgens online worden aangeboden. Ze zijn ideaal om dieper in te gaan op onderwerpen zoals bedrijfscultuur, missie en kernwaarden.
Forever Direct bijvoorbeeld, het regionale distributiecentrum van Forever Living Products, een Amerikaans marketingbedrijf dat schoonheidsproducten op basis van aloë vera produceert en verkoopt, heeft zijn volledige introductiecursus voor nieuwe medewerkers gemaakt met behulp van iSpring Suite. Deze cursus behandelt een aantal belangrijke onderwerpen voor dag 1, zoals waarden, bedrijfsregels, informatie over veiligheid en gezondheid en milieubeleid.
Quizzen
Bij onboarding van nieuwe medewerkers is het van cruciaal belang om te controleren of de informatie die u verstrekt correct is. Dit is vooral belangrijk voor nalevingsinformatie die onderhevig kan zijn aan wetgeving op nationaal of internationaal niveau. De beste manier om de kennis van medewerkers te testen is door middel van quizzen en kennischecks.
Forever Direct bijvoorbeeld, dat we hierboven al noemden, biedt nieuwe medewerkers ook een cursus over compliance. Na afloop van de cursus moeten medewerkers een quiz doen.
Interactieve modules
Een ‘interactie’ is een eLearning-component waarmee de gebruiker interageert met de muis of door te swipen op een apparaat. Dit kunnen afzonderlijke, korte lessen zijn, of opgenomen worden in langere modules om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten en kennis te behouden. Interacties kunnen complex en tijdrovend zijn om handmatig te maken, maar iSpring Suite maakt ze heel snel en intuïtief met behulp van sjablonen en drag-and-drop bouwers.
Hier zijn enkele voorbeelden van boeiende micromodules voor onboarding die zijn gemaakt in iSpring:
Deze interactieve tour geeft nieuwe medewerkers een rondleiding door het kantoor:
De volgende module laat zien hoe het bedrijf over een aantal jaren is gegroeid:
En deze geeft nieuwe medewerkers antwoorden op veelgestelde vragen:
Stap 3. Lever de inhoud aan uw medewerkers
Als u eenmaal een cursus hebt gemaakt, hebt u een manier nodig om deze aan uw nieuwe medewerkers aan te bieden. De voor de hand liggende oplossing is een Learning Management System (LMS), dat ontworpen is om dit proces zo eenvoudig mogelijk te maken. Met een LMS zoals iSpring Learn kunt u snel een onboardingprogramma maken en toewijzen en de cursussen zo instellen dat ze aan uw nieuwe medewerkers kunnen worden gegeven.
Een groot voordeel is dat uw medewerkers altijd en overal eenvoudig online toegang hebben tot trainingen. Voor een aangepaste mobiele ervaring is er een native app die zelfs offline toegang tot cursussen mogelijk maakt.
De mogelijkheden zijn eindeloos en als u een LMS combineert met een authoring tool, krijgt u echt de flexibiliteit om verbazingwekkende gecombineerde programma’s te maken.
Stap 4. Evalueren en verbeteren
Het heeft geen zin om een goed onboardingprogramma te maken en uit te voeren als u niet bijhoudt hoe effectief het is. Niets is de eerste keer perfect, maar door de statistieken van uw LMS te gebruiken in combinatie met enquêtes en evaluaties, kunt u beginnen te meten hoe effectief uw programma is en een proces van voortdurende verbetering implementeren.
De belangrijkste LMS statistieken van uw inwerkprogramma’s zijn de slagingspercentages van de testen, de voltooiingspercentages van de cursussen en de voltooiingspercentages. Als u ze allemaal gebruikt, krijgt u een goed idee van hoe boeiend en hoe effectief uw programma is.
Uitdagingen bij onboarding en hoe deze aan te pakken
Laten we nu eens kijken naar een aantal veelvoorkomende uitdagingen waarmee u te maken kunt krijgen bij het onboardingsproces van medewerkers en hoe u deze het hoofd kunt bieden.
Uitdaging 1: de rol van de nieuwe medewerker definiëren
Een oriëntatieprogramma is een belangrijk onderdeel van een effectieve inwerkperiode, maar als u nieuwe medewerkers een realistisch inzicht geeft in hun rol, kunnen ze zich snel en vol vertrouwen aanpassen.
Wanneer het onboardingproces van een nieuwe medewerker van start gaat, moet de medewerker een duidelijk overzicht krijgen van wat er van hen wordt verwacht en hoe ze die doelen moeten bereiken. Ze moeten ook een datum krijgen waarop ze die doelen moeten hebben bereikt.
Uitdaging 2: hun manager erbij betrekken
Zonder een manager die effectief met nieuwe medewerkers kan omgaan, is het voor de medewerker moeilijk om wat hij of zij tijdens het inwerkprogramma heeft geleerd in de praktijk te brengen. Dat kan specifiek betekenen wat er van hen wordt verwacht en wat ze van het bedrijf verwachten. Het verloop van nieuwe aanwervingen kan een aanzienlijke kostenpost zijn, met veel negatieve gevolgen voor de productiviteit en HR.
Om dit te beperken, moeten managers een integraal onderdeel zijn van het inwerkproces en regelmatig feedbackgesprekken voeren met nieuwe medewerkers tijdens de eerste paar maanden dat ze in dienst zijn om informatie over het bedrijf, de rol en de cultuur te delen en hen te helpen wanneer dat nodig is.
Uitdaging 3: aanpassen aan een nieuwe bedrijfscultuur
Soms falen nieuwe medewerkers in hun nieuwe organisatie vanwege een slechte culturele aansluiting. Organisatiecultuur is een complex onderwerp op zich, maar het belangrijkste punt hier is dat het een strategie vereist die ervoor zorgt dat nieuwe medewerkers leren over de cultuur en de geschiedenis van het bedrijf, en hoe dit speelt in de dagelijkse werking van de organisatie.
Hoe pakt u dat aan? Het is van cruciaal belang dat de medewerker zich emotioneel verbonden voelt met de organisatie. Het inwerkproces kan worden gezien als een eerste teambuildingoefening. Het gewenste resultaat is dat nieuwe medewerkers zo efficiënt mogelijk een band opbouwen met hun collega’s. Door het onboardingproces persoonlijk te maken, kunnen nieuwe medewerkers niet alleen begrijpen wat de bedrijfscultuur is, maar ook hoe ze erin en in hun team passen.
5 De beste platforms voor onboarding van nieuwe medewerkers
Met moderne technologie is het eenvoudig om onboarding te digitaliseren en zo het proces te stroomlijnen en de HR-afdeling te ontlasten. Hier zijn de vijf beste softwareoplossingen voor onboarding die zeker het uitproberen waard zijn.
1. iSpring Learn
We noemden dit platform al toen we het hadden over het leveren van trainingsinhoud aan medewerkers. Maar naast het opslaan en distribueren van content, heeft het nog veel meer mogelijkheden die tijd besparen en nieuwe medewerkers direct een uitstekende ervaring bieden.
Met iSpring Learn kunt u het inwerkproces volledig op de automatische piloot laten verlopen. U hoeft slechts één keer een introductieprogramma te maken en dit aan al uw nieuwkomers toe te wijzen. Het platform schrijft medewerkers automatisch in voor cursussen, stuurt herinneringen om ze op koers te houden en verzamelt rapporten over de voortgang en resultaten van de cursisten, die vervolgens onmiddellijk naar u worden gemaild door het LMS. Met iSpring Learn kunt u ervoor zorgen dat elke stap van het inwerkproces nauwkeurig en consistent wordt uitgevoerd.
2. Freshteam
Freshteam is een efficiënt hulpmiddel dat is ontworpen om het wervingsproces te vereenvoudigen en elke nieuwe medewerker een persoonlijke ervaring te bieden.
Hiermee kunt u beginnen met het inwerken van nieuwe medewerkers zodra een aanbod is geaccepteerd. U kunt online te ondertekenen documenten versturen en alle formulieren en formaliteiten voor de eerste dag afhandelen. U kunt ook samenwerken met uw HR-team, IT-specialisten en de manager om ervoor te zorgen dat alle vereisten zijn vervuld voor de nieuwe medewerker, zodat de eerste dag soepel verloopt.
3. Enboarder
Enboarder is een online platform dat bedrijven helpt bij het optimaliseren van preboarding, onboarding, reboarding en offboarding workflows. De onboarding software is gebouwd rond het creëren van menselijke connecties en het klaarstomen van nieuwe medewerkers voor succes.
Gebruikers kunnen virtuele ruimtes creëren voor nieuwe medewerkers en hun teams om kennis te maken en een band op te bouwen met behulp van introductievideo’s, koffie-bijeenkomsten en een buddysysteem. De tool biedt ook onboarding checklists om ervoor te zorgen dat geen enkel belangrijk item over het hoofd wordt gezien en ingebouwde coaching voor HR-professionals om ervoor te zorgen dat ze nieuwe medewerkers effectief begeleiden naar succes.
4. Monday.com
Monday.com is projectmanagementsoftware die ook robuuste functies bevat voor onboarding van nieuwe medewerkers. Het is perfect voor het creëren van collaboratieve onboarding workflows die het sollicitatie- en aannameproces schetsen, gebruikers op de hoogte houden van ontwikkelingen en volgende stappen, en opmerkingen en taakopdrachten toestaan.
De software biedt een inwerksjabloon, zodat u meteen aan de slag kunt. U hoeft alleen maar de workflows aan te passen aan uw project.
5. Deel
Deel is een wereldwijd HR-platform waarmee u een naadloze onboarding kunt bieden voor alle medewerkers, ongeacht hun locatie. U kunt eenvoudig personeelsgegevens beheren, workflows automatiseren om handmatige werkzaamheden te verminderen en lokale secundaire arbeidsvoorwaarden en salarisadministratie instellen.
Deel houdt automatisch alle documenten en formulieren bij die moeten worden ingevuld en stelt gebruikers in staat om alle documenten veilig te ondertekenen en op te slaan. Ook kunt u unieke workflows instellen voor elke afdeling en locatie en automatisch taken aan hen toewijzen.
Veelgestelde vragen
Hier vind u de meest gestelde vragen over onboarding.
Wat is het verschil tussen onboarding en inductie?
Inductie duurt meestal één of enkele dagen. Onboarding kan beginnen voor de eerste dag van een medewerker en weken of maanden in beslag nemen. Inducties kunnen gericht zijn op zogenaamde “tick-box” taken zoals het papierwerk van nieuwe medewerkers en compliance training. Onboarding is een langetermijnproces dat erop gericht is mensen te helpen integreren in een bedrijf en snel een productief lid te worden.
Wie moet verantwoordelijk zijn voor het onboardingproces?
In veel bedrijven ligt de verantwoordelijkheid voor onboarding bij HR. Afhankelijk van de grootte van de organisatie kan het gaan om één persoon, een team van mensen of zelfs een grote afdeling verspreid over meerdere locaties. In grotere bedrijven heeft de HR-afdeling vaak aparte rollen voor recruiting en L&D.
Hoe lang moet onboarding duren?
Veel HR-professionals zijn het erover eens dat onboarding minstens drie maanden moet duren. Maar dit is niet de norm. Het belangrijkste is dat het onboardingproces wordt afgestemd op de behoeften van het bedrijf en de medewerkers.
Is het mogelijk om medewerkers op afstand in te werken?
Natuurlijk. Dit is een grotere uitdaging dan wanneer u het op locatie doet, maar er zijn een aantal goede manieren om uw medewerkers op afstand te helpen wennen aan hun nieuwe omgeving en snel effectief te worden. Bekijk dit artikel over hoe u uw nieuwe medewerkers online inwerkt.
Slotopmerkingen
We hopen dat deze diepgaande kijk op onboarding van nieuwe medewerkers u een aantal bruikbare ideeën heeft opgeleverd voor uw eigen programma’s.
Wilt u meer informatie over hoe u het onboardingproces kunt stroomlijnen met iSpring Learn en het LMS in actie zien? Meld u dan aan voor een gratis demo.
En als u boeiende online cursussen wilt maken, kunt u iSpring Suite uitproberen met een volledig uitgeruste 14-daagse proefperiode.