U gebruikt een oudere browserversie. Update naar de nieuwste versie van Google Chrome,Safari,Mozilla Firefox ofMicrosoft Edge voor de beste site-ervaring. U gebruikt een verouderde browser, daardoor kunnen er problemen zijn met de weergave van de pagina. Om de website goed te laten functioneren gebruikt u de laatste versie van een van deze browsers: Google Chrome,Safari,Mozilla Firefox ofMicrosoft Edge.

Asynchrone en synchrone training

Wat weet u precies van asynchroon en synchroon leren? De afgelopen 20 jaar heeft de technologie de werkplek ingrijpend veranderd, waardoor we mobieler en digitaler zijn dan ooit tevoren. Maar met meer manieren om opleidingen aan de lerenden te geven, kan het een uitdaging zijn om uit te zoeken welke methode het beste zal werken, zowel voor asynchroon en synchroon leren. En wat zijn de verschillen tussen synchroon tegenover asynchroon leren?

Kan een videocursus coaching op de werkplek qua leren verslaan? Is het een idee om een instructeur te vervangen door een computer? Zijn live workshops echt effectief, of gewoon een dekmantel om onder werktijd gezellig te doen? Daarom moeten het antwoord hebben op de vraag: wat is synchroon en asynchroon leren en wat is het verschil tussen synchroon en asynchroon?

Synchroon leren: betekenis

Synchroon leren is een trainingsactiviteit waaraan alle lerenden tegelijk deelnemen. Het kan zowel online als offline gebeuren; in beide gevallen is het zeer tijdgebonden. Wat betekent synchroon leren dan als iemand die les geeft of iemand traint? U, als begeleider, moet de sessies voor leren zorgvuldig plannen en aankondigen. Tegelijkertijd moeten uw lerenden een specifiek tijdstip in hun agenda reserveren om, fysiek of virtueel, deel te kunnen nemen aan het leren.

iSpring Learn LMS

Ervaar synchroon en asynchroon leren met een gebruiksvriendelijk LMS.

Gratis proefversie Meer informatie

Voorbeelden van traditioneel synchroon leren

Traditioneel synchroon leren houdt in dat de lerenden samenkomen, deelnemen, en praktijkervaring opdoen in een persoonlijke omgeving met een instructeur. Het gebeurt tegelijk – dus synchroon Twee van de meest bekende manieren van synchroon leren zijn: live klassikale sessies en praktijkbegeleiding op de werkplek.

1. Live klassikale sessies

Leren met lessen, colleges, en workshops. Als u ooit in de schoolbanken heeft gezeten, weet u hoe dit soort leren met een instructeur gaat. Misschien voor de meeste mensen de meest bekende vorm van synchroon leren. In een bedrijfsomgeving is er een instructeur of een coach in plaats van een leraar, maar verder is alles voor bedrijfstrainingen zo’n beetje hetzelfde.

Live klassikale sessies

De doeltreffendheid van persoonlijke training hangt direct af van de persoonlijkheid van een instructeur

2. Praktijkbegeleiding op de werkplek

Praktijkbegeleiding op de werkplek is een voorbeeld van leren door te doen met een instructeur, waarbij de lerenden praktijkervaring opdoen in een werkomgeving en de echte taken onder ogen kunnen zien waarmee zij in hun baan te maken zullen krijgen. Bij deze vorm van synchroon leren is er vaak geen formele instructeur, omdat ervaren collega’s worden aangewezen om de nieuwkomers onder hun hoede te nemen.

Praktijkbegeleiding op de werkplek

Een ervaren medewerker, of een mentor, helpt een beginneling bij

het uitvoeren van een specifieke taak op de werkplek

Het belangrijkste verschil tussen online en traditioneel leren is de omgeving waarin het synchroon online leren voor de deelnemer plaatsvindt. Bij synchroon online leren zijn de instructeur en de deelnemer op verschillende locaties en ontmoeten zij elkaar online in de virtuele omgeving met behulp van computers, mobiele toestellen, en specifieke software hulpmiddelen. Online sessies kunnen worden synchroon gehouden als een webinar, een web-gebaseerde klas, of een live online stream.

3. Web-gebaseerde klas

Dit formaat qua synchroon lesgeven is qua leren bijna hetzelfde als de klassikale training, met dit verschil dat de deelnemers niet fysiek in dezelfde ruimte aanwezig zijn om te leren maar online samen komen. Toch kunnen leerkrachten en lerenden online vrij gemakkelijk synchroon samenwerken door vragen te stellen en te beantwoorden, lesmateriaal te delen en online te laten zien hoe verschillende taken moeten worden uitgevoerd.

Om te ontdekken hoe u online lessen kunt organiseren voor een deelnemer leest u ons artikel over de online klassikale training.

Web-gebaseerde klas

Een webvergadering in Zoom

4. Webinars

In een typisch online webinar heeft alleen een instructeur de kans om spreken, de deelnemer dus niet. De leerlingen gebruiken de tekstchat om hun vragen te stellen en online feedback te geven tijdens het leren. Het is dus vaak meer een lezing met een sprekend hoofd, waarin screencasts, dia’s, peilingen en chatfeedback opgenomen kunnen zijn. Het is dus echt zenden qua leren.

Webinars

Een webinar sessie

5. Live streams

Dit is de meest informele aanpak van deze online lijst, want het leren gebeurt buiten de lesuren om en betreedt het gebied waarin mensen communiceren en zich online vermaken – social media. Denk aan leren via Facebook Live, Instagram Stories, YouTube Live streaming, of Twitch. Met behulp van deze diensten kunnen lerenden in real time zien hoe deskundigen hun werk doen. En niet alleen kijken, maar ook commentaar geven, liken, of zelfs wat geld doneren.

Live stream

Bob Ross, een kunstenaar met het #1 meest bekeken kunstkanaal op Twitch, heeft meer dan 2.000 kijkers voor zijn kunstmarathons in het weekend

U hebt software nodig om synchroon online training te geven. Afhankelijk van het formaat dat u kiest, kunnen dat zijn:

  • Een learning management systeem met een web-meetingfunctie (b.v. iSpring Learn LMS met Zoom integratie)
  • Groep videochat software voor leren (b.v. Skype)
  • Een videoconferentie platform (b.v. Zoom, GoToMeeting)
  • Een webinar platform (b.v. GoToWebinar, WebinarNinja)
  • Virtuele klaslokaal software (b.v. WizIQ, VEDAMO)

Voordelen

  • De lerenden kunnen met de instructeur en met andere lerenden interageren: vragen stellen, ideeën bespreken en samenwerken.
  • Met de directe feedback van het publiek kan de instructeur meteen aanpassingen maken.

Nadelen

  • De organisatie kosten (inclusief reiskosten en het reserveren van voorzieningen) zijn voor deze vorm van leren gewoonlijk aanzienlijk.
  • Alle deelnemers moeten vrij nemen van hun werk om te kunnen leren.
  • De effectiviteit qua leren hangt sterk af van de persoonlijkheid van de instructeur.

Asynchroon leren: de betekenis

Asynchroon leren is een vorm van training waarbij de lerenden in hun eigen tempo toegang krijgen tot het lesmateriaal, beoordelingen maken, en communiceren. Ze hoeven niet op hetzelfde moment in hetzelfde fysieke klaslokaal of dezelfde online leerruimte te zijn om te leren. Er kan ook zijn dat er niet direct een instructeur aanwezig is tijdens het leren.

Zo biedt iSpring Learn bijvoorbeeld de mogelijkheid om uw eigen cursussen te publiceren, flexibele tijdsbestekken in te stellen en de vorderingen van uw lerenden bij te houden. In het kader van asynchroon leren kunt u strenge deadlines instellen in het LMS met betrekking tot wanneer bepaalde delen van het leren afgerond moeten zijn. En daarnaast is het ook nog eens in het Nederlands beschikbaar als interface, wat het opzetten nog gemakkelijker maakt. Asynchroon leren biedt in tegenstelling tot synchroon leren de vrijheid om de aanpak van het leren en de tijd ervoor te kiezen, maar vaak vraagt asynchroon leren om het resultaat (voltooide cursus, score, status, enz.) vóór een bepaalde datum. Om het gemak en de flexibiliteit van het robuuste LMS te testen, kunt u een gratis proefversie van het LMS van 30 dagen van iSpring Learn downloaden.

iSpring Learn

Verzorgers van asynchrone trainingen hebben geen controle over de dagelijkse trainingsroutines van hun

leerlingen, maar ze houden de deadlines meestal nauwlettend in de gaten 

Voorbeelden van asynchroon leren

Nadat ze het ouderwetse leren uit een cursusboek hebben verlaten, vindt asynchroon leren tegenwoordig meestal in een digitaal formaat plaats.

1. E-learning

E-learning is de meest geavanceerde vorm van asynchroon leren. E-learning is een computer- of webgebaseerd trainingsprogramma, en vergt doorgaans een leerplatform waar de begeleiders het trainingsmateriaal uploaden, en waar de lerenden inloggen om te zien wat hen is toegewezen om te leren.

Het gebruik van dergelijke leerplatforms heeft een onmiskenbaar voordeel: het leerproces kan geautomatiseerd worden, althans tot op zekere hoogte. U kunt bijvoorbeeld een leerprogramma maken waarbij een lerende bepaald materiaal pas ontgrendelt als hij bij het leren de voorgaande onderdelen heeft afgerond. Of het platform kan automatisch deadlines voor het leren beheren, en herinneringen sturen naar degenen die een achterstand hebben opgelopen.

Voorbeeld van e-learning cursussen

Een LMS gebruiken is de handigste manier om webgebaseerd leren te beheren.

Ook hebt u een LMS authoring tool nodig om e-learning cursussen te maken, zodat u het platform voor het leren kunt vullen met hoogwaardig lesmateriaal: interactieve e-cursussen, beoordelingen, en videocolleges.

Wat de kosten betreft, moet u bereid zijn voor een aantal uitgaven bij de lancering van e-learning. Ter referentie, een bundel die iSpring Learn LMS en het authoring tool iSpring Suite voor leren bevat, kost u maar liefst $900 per maand voor 300 actieve leerlingen (dat is $3 per gebruiker, lang niet de hoogste prijs op de markt). Toch kan het voor sommige bedrijven te duur lijken om een platform voor e-learning en een authoring tool aan te schaffen, maar dit is misschien wel de enige manier om het maximum uit niet synchroon training te halen. Er is een gratis proefversie van iSpring Suite die 14 dagen te proberen is. Probeer alle functies uit om te zien in hoeverre het u bij uw projecten kan helpen.

2. E-mail cursussen

Een e-mail cursus is gewoon een opeenvolging van e-mails die over een bepaald onderwerp gaan. Elke e-mail is een les, en al die lessen vormen samen een cursus waarin iemand iets kan leren. Naast het schrijven van materiaal voor elke les van een cursus, moet u ook aan twee dingen denken:

  • Hoe gaat u de e-mailadressen van uw lerenden verzamelen?
  • Hoe gaat u de training in hun inbox bezorgen?

Voor het eerste hebt u een mailing list database nodig. Als u uw medewerkers gaat trainen dan heeft u waarschijnlijk al hun werkmails, of kunt u die gemakkelijk van intranet of HR halen. Anders heeft u een website nodig met een inschrijvingsformulier. Als u die nog niet hebt, kunt u online diensten voor het maken van websites zonder code te schrijven verkennen, zoals bijvoorbeeld Tilda of Readymag. Zo hoeft u niet te leren te programmeren zodat u online synchroon of asynchroon kunt lesgeven.

Wat het tweede betreft, raden wij u zelfs af om te proberen elke e-mail handmatig te verzenden, evenals het verzenden van bulk e-mails. Dat zijn foute gedachten, gelooft u ons maar. Wat u nodig heeft is een online e-mail marketingdienst (kijk eens naar Mailchimp of GetResponse). Met een dergelijke dienst kunt u het hele proces automatiseren en ook de prestaties online volgen en gaandeweg beter materiaal maken.

Voorbeeld van e-mail cursussen

Een e-mail cursus maken is een betaalbare manier om uw kennis te tonen

Natuurlijk kan niet elk onderwerp geheel online behandeld of aangeleerd worden per e-mail. U zult geen interactieve opdrachten direct in de mailbox kunnen geven of zelfs maar voor veel interactie zorgen, aangezien e-mail cursussen meestal uit tekst bestaan. Maar wat voor de een een nadeel is, kan voor de ander een voordeel zijn. E-mail cursussen zijn een goede keuze als u een budgetvriendelijk online alternatief zoekt voor volwaardige e-learning en geen toeters en bellen of interactie nodig heeft.

3. Trainingsvideo

Zoals we al gezegd hebben, is het gebruik van een online learning management systeem vaak de handigste manier om trainingsmateriaal te beheren, waaronder ook training videos. Bovendien kunt u uw videolessen gewoon online op YouTube uploaden en de link delen met iedereen voor wie u dat nuttig acht.

Zie ook Instructievideo gemakkelijk gemaakt: Tips, Hacks & Tools.

Voorbeeld van een training video

Workout DVDs zijn nog steeds populair. Ook dit is een soort asynchrone training.

4. Blogs, wiki’s, en ander leesvoer

Een wiki is een online webbron die door meerdere gebruikers wordt gemaakt, ondersteund en bijgewerkt. Het bekendste voorbeeld online is Wikipedia, ’s werelds grootste online digitale encyclopedie. Tegelijkertijd hebben veel bedrijven hun eigen interne online wiki’s die dienen als kennisbank op bepaalde gebieden.

wikiHow encyclopedie

Een wiki over hoe u, wel, alles kunt doen.

In tegenstelling tot wiki’s, waar iedereen aan kan bijdragen, is er meestal een redactie die aan een blog werkt. Kijk ter inspiratie eens naar Open, de fantastische interne blog van Buffer die ze online delen.

Het grootste probleem bij dit soort asynchroon leren dat zich vaak voordoet is een lage betrokkenheid van de gebruikers, dus is het beter om de antwoorden op de volgende vragen te weten voor u begint:

  • Zijn de gebruikers bereid bij te dragen?
  • Waarom zou iemand artikelen in de blog of wiki lezen?
  • Hoe ga ik de aandacht op het materiaal vestigen?

Voordelen

  • Asynchroon leren is bevorderlijk voor verschillende leerstijlen.
  • Lerenden kunnen studeren waar en wanneer hun dat het beste uitkomt.
  • Trainingsmateriaal is opnieuw te gebruiken.

Nadelen

  • Voor sommige soorten materiaal (b.v. videocolleges) is het moeilijk om zelfs maar de kleinste veranderingen aan te brengen.
  • Mogelijk gebrek aan live communicatie en individuele feedback.

Asynchroon vs synchroon: welke methode moet u kiezen?

Live of virtueel, synchroon of asynchroon, op de werkplek of in het klaslokaal, één-op-één of één-met meerdere of meerdere-op-één, persoonlijk of met technologie – het is allemaal hetzelfde wat leren betreft. Begin bij de lerende.

Harold D. Stolovitch en Erica J. Keeps, Telling Ain’t Training

Bij het plannen van een trainingsprogramma is de levering een belangrijk aspect dat als een van de laatste stappen moet worden overwogen, en dat is geen toeval. Als u de behoeften en doelstellingen van uw training hebt geanalyseerd en het doelpubliek van binnen en van buiten kent, zou u een goed idee moeten hebben van hoe de training de mensen gaat bereiken.

Een beperkt budget en tijdgebrek zullen waarschijnlijk dure opties zoals VR simulaties uitsluiten. Flexibele werktijden of het afgelegen karakter van sommige werkzaamheden lijken een goede reden te zijn voor e-learning; de noodzaak om praktische beroepen te trainen doet vermoeden dat u niet anders kunt dan training op de werkplek invoeren.

Hier is een lijst van belangrijke vragen die u zullen helpen bij het kiezen van de methode:

  • Wat zijn de trainingsdoelstellingen van het programma? (Het doel “de kunst van het spreken in het openbaar leren” vraagt zeker om een praktijkles, terwijl “Excel onder de knie krijgen” prima kan met een e-learning cursus.)
  • Wat moet u hen leren? (Zijn er discussies nodig? Feedback in real time? Praktijkervaring?)
  • Wie zijn uw lerenden? (Zitten zij in hetzelfde kantoor? Kunnen zij live evenementen bijwonen? Wat moeten zij doen om tijd te vinden in hun agenda voor de training?)
  • Hoeveel lerenden heeft u? (Wat zijn de kosten per lerende voor de verschillende leermethodes?)
  • Wat is uw budget?
  • Welke middelen heeft u voor de ontwikkeling? (Gaat u zelf ontwikkelen of huurt u een extern bedrijf in? Indien u zelf ontwikkelt, welke expertise heeft uw trainingsteam?)
  • Hoeveel tijd heeft u om materiaal te maken? (Is het een realistisch plan met het budget en de middelen die u heeft?)
  • Wanneer moeten medewerkers getraind worden? (Als het antwoord “morgen” is, hebt u geen tijd om een videocursus met hoge productiewaarde te maken, ook al is het voor deze situatie een optimale oplossing.)

De conclusie

Mensen zijn verschillend, bedrijven zijn verschillend, en trainingen zijn verschillend; het is dus geen verrassing dat er veel manieren zijn om uw lerenden te bereiken. De juiste kiezen is een hele opgave, en daarom kan het geen geïsoleerde taak zijn die los van het hele ontwikkelingsproces van het trainingsprogramma behandeld wordt. We raden u aan de gratis proefversie van iSpring Learn te testen om te proberen welke methode het beste bij u past: synchroon of asynchroon leren. Omdat iSpring Learn is een perfect LMS voor het beheren van online materiaal en voor het opvragen van uitgebreide rapporten op één plek.

iSpring Learn

Snel LMS

voor uw bedrijfskritische projecten

Snel LMS voor uw bedrijfskritische projecten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

iSpring Learn
Asynchroon en synchroon training met LMS
Gratis Proberen