Als een LMS u gaat helpen met analytics en rapporteren bij het geven van online trainingen, dan laat LMS-rapportage van e-learning analytics zien of u succes hebt met uw trainingsinspanningen. Dankzij de LMS-rapporten en e-learning analytics krijgt u belangrijke kengetallen en kunt u vage statistieken kunt omzetten in begrijpelijke voordelen voor het learning proces.
Wat is e-learning analytics?
De definitie van een LMS-rapportage is een systeem van gegevensverzameling en analyse in uw learning management systeem. Een soort van open learning analytics.
Dit zijn de belangrijkste mogelijkheden die e-learning analytics u kunnen bieden:
- Bijhouden van vorderingen. Als u verantwoordelijk bent voor de trainingen in uw organisatie, moet u weten hoe de medewerkers vooruitgang boeken in de cursussen om een analyse te kunnen maken.
- Trainingsresultaten begrijpen. Wat hebben medewerkers geleerd? Hoe goed hebben zij de kennis van het onderwijs onthouden? Als een lerende een cursus in het kennisnet volgt en slaagt voor de test, dan concluderen wij dat diegene de nodige kennis heeft opgedaan en klaar is om die in praktijk te brengen.
- Evalueren van materiaal. Maken we goed materiaal? Hoe gaan de personen die leren ermee om? Is er een trend? Rapporten en e-learning analytics laten ons weten wat de tekortkomingen van het materiaal zijn.
- HR- en management rapportage. Als u de belanghebbenden, de investeerders, de raad van bestuur, of het hoofd personeelszaken moet informeren over de ontwikkeling van de medewerkers en sociale waarde hiervan, dan moet u hen zeker meetbare trainingsresultaten voorleggen.
- Identificatie van interne problemen. Als een medewerker een fout maakt die gevolgen heeft voor uw bedrijf, moet u misschien precies weten hoe goed hij in de training presteert. Hebben zij geen cursussen compliance gevolgd? Of zijn ze gezakt voor een bepaalde test inzake klantendienst?
Deze taken zijn gemakkelijk met LMS-rapporten en e-learning analytics, omdat het meestal kant-en-klare oplossingen zijn. In verschillende LMS’en (een learning management systeem) is de rapportage redelijk vergelijkbaar, maar we zullen iSpring Learn LMS als voorbeeld.
Voor learning analytics Nederland is het uiteraard wel zo makkelijk als de informatie in het leerproces en op het dashboard in het Nederlands is. Met iSpring Learn heb je een Nederlandse interface om op deze manieren alles te kunnen leren en meten in je eigen taal.
Voor uw gemak hebben wij deze learning analytics platformen en rapport mogelijkheden in vier grote categorieën ingedeeld. Er zijn vier soorten maatstaven om te gebruiken.
iSpring Learn LMS
Verbeter de prestaties van medewerkers met gebruiksvriendelijke e-learning analytics.
Maatstaven om u te helpen de leereffectiviteit te verhogen
Een rapport geeft u de cijfers om de directie te overtuigen van een learning project. Het loggen en volgen van de activiteiten van de leerlingen speelt een sleutelrol in e-learning.
1. Vorderingen van de leerlingen – om een volledig beeld te krijgen van de trainingen in het bedrijf
Dit is een volledig overzicht van de vorderingen van alle lerenden en afdelingen, en elke trend in uw bedrijf met corporate learning analytics: het aantal voltooide cursussen, prestaties per gebruiker, hoeveel er te laat zijn. Met meerdere filters kunt u dieper gaan en statistieken krijgen over afdelingen, groepen en functies in iedere vorm.
Waarom bijhouden: U krijgt een overzicht van de training in uw organisatie met e-learning analytics. Als de betrokkenheid laag is, kunt u gelijk actie ondernemen.
Als de cursus al lang geleden begonnen is, maar de gebruikers nog steeds bij het begin blijven steken, moet dit een waarschuwing zijn.
Betrokkenheid is een van de belangrijkste maatstaven in e-learning en uw hoogste prioriteit. Als deze voor learning laag is, zal het om een van de volgende redenen kunnen zijn:
- Medewerkers weten niet dat de training bestaat. Dit klinkt misschien vreemd, maar het komt eigenlijk vrij vaak voor. Een interne PR-campagne kan helpen.
- Het materiaal is saai, hinderlijk groot, niet boeiend, of niet relevant voor hun werk. De medewerkers vinden het niet leuk en missen de motivatie om aan learning deel te nemen.
2. Lerenden Resultaten – om te zien hoe een specifieke gebruiker presteert
Wanneer u naar het totaalbeeld kijkt, kunt u vaststellen dat iemand extra motivatie nodig heeft om cursussen te volgen. U kunt alle toegewezen cursussen zien, maar ook statussen, pogingen, bestede tijd, en meer.
Waarom bijhouden: Als u de individuele vooruitgang van een persoon kent, weet u wie meer aandacht nodig heeft.
3. Cursus details – om na te gaan hoe een lerende vordert in een specifieke cursus
Wilt u verder graven? Geen probleem. Dit rapport is een doeltreffend hulpmiddel voor analyse in iedere vorm over hoe leren vordert met een bepaalde cursus. Het biedt:
- De algemene informatie over de voltooiing van een cursus: aantal voltooide modules, tijd die eraan besteed is, enz.
- Heel gedetailleerde informatie over elk materiaal in een cursus: hun status, scores, voltooiing datum, enz.
U kunt bijvoorbeeld een geavanceerde cursus hebben met verschillende modules, gevolgd door pre-tests en het eindexamen.
Waarom bijhouden: U kunt zien hoe het met uw lerenden gaat, hoe ze door de cursussen vorderen, hoe ze zich binnen een bepaald leerproces redden.
Een van de belangrijkste maatstaven in dit rapport is de score. De te behalen score is de score die u instelt wanneer u een cursus maakt. De toegekende score is de score die de deelnemers aan learning daadwerkelijk behalen op een bepaalde datum.
Een situatie waarin veel gebruikers lage scores hebben voor een test is zorgwekkend. De test kan dan te complex zijn; het is dan zinvol hem te herschrijven of uitdagender te maken.
Daarom hebben wij tips van deskundigen ingewonnen over het maken van tests van hoge kwaliteit, en hebben wij een actieplan opgesteld bij abnormaal hoge of lage learning scores.
4. Taakresultaten – om te weten te komen hoe de lerenden het doen in testen
U zult uw lerenden soms een taak buiten het LMS moeten laten uitvoeren. Dit heet een vrije invulling taak, en de lerenden uploaden het naar het systeem als een bestand.
Waarom bijhouden: U weet hoe de leerlingen het gedaan hebben op de taken per datum die buiten het LMS om werden uitgevoerd.
5. Voortgang prestaties – om te zien hoe gebruikers vooruitgang boeken met quizzen
Dit rapport laat de vooruitgang van deelnemers die leren zien in online quizzen en werkt perfect voor examens en assessments.
Waarom bijhouden: U kunt zien wie er tijdens de gewone beoordelingsperiode gecertificeerd is en zo nodig bijscholing toekennen.
Maatstaven om u te helpen betere cursussen te maken
Gelukkig voor de ontwikkelaars van e-learning is er een hele reeks LMS-rapporten waarmee u de kwaliteit van het leerproces en onderwijs kunt zien, bijvoorbeeld per datum.
6. Modules Rapport – om te weten te komen hoe uw medewerkers de modules volgen
Als veel deelnemers met learning blijven zakken voor bepaalde vakken, kan er iets mis zijn met een bepaald onderdeel, zoals een van de modules van het vak.
Waarom bijhouden: Met het Modules rapport kunt u vaststellen waarom lerenden keer op keer falen voor een bepaald deel van een cursus.
7. Antwoordanalyse – om het aantal pogingen tot slagen en keuzes te zien
Dit rapport bevat informatie over de gemiddelde score en de antwoord verdeling van de gebruikers voor elke vraag.
Waarom bijhouden: Nauwkeurigheid van de beoordeling kunnen analyseren en begrijpen waar u mee te maken hebt: grootschalige fouten van leerlingen of een gebrek aan duidelijkheid in het leerproces.
Zo kunt u ontdekken dat een groot aantal gebruikers niet verder komt dan een bepaalde vraag of serie vragen. Zorg er dan eerst voor dat de taak duidelijk is, en het antwoord op de vraag zeker weten aanwezig is.
Als alles in orde is met de test, controleer dan het materiaal nog eens – misschien was het onderwerp niet goed besproken in de cursus. Voeg dan links toe naar extra uitleg en materiaal, of wijs extra huiswerk toe.
Let op: Niet alle LMS’en zijn in staat om de vorderingen van de learning in quizzen bij te houden. De reden daarvoor is de SCORM standaard die de overdracht van zulke gedetailleerde onderwijs gegevens beperkt. In dit geval heeft iSpring competitieve voordelen: een eigen authoring tool. Cursussen gemaakt met iSpring Suite Max kunnen direct naar iSpring Learn worden geüpload.
Maatstaven helpt u bij het vinden van sprinters en stayers met learning
Bedrijfstraining wordt niet gegeven omwille van de training. Het wordt gestuurd door verschillende bedrijfsbehoeften, en u moet de medewerkers het juiste kwalificatieniveau laten bereiken. Deze maatstaven zullen aangeven welke medewerkers zich hechten aan de waarden van uw bedrijf, en beter presteren.
8. Leaderboards – om de beste lerenden te identificeren
Dit is een bijzonder bruikbare maatstaf wanneer u niet alleen in formele training geïnteresseerd bent, maar ook graag met een talentenpijplijn wilt werken.
Waarom bijhouden: U zult zien wie zich in uw team inzet om vaardigheden onder de knie te krijgen en professioneel te groeien.
Het belonen van de meest actieve personen met leren kan een goede zakelijke traditie zijn.
Veel medewerkers aarzelen vaak om te zeggen dat zij toe zijn aan meer verantwoordelijkheid, nieuwe rollen, en complexere taken. Tegelijkertijd kan de informatie dat iemand cursussen volgt nuttig zijn bij beslissingen over een eventuele promotie.
9. Groepsvorderingen en afdelingsvorderingen – om de groepsvorderingen in één of meerdere cursussen te beheren
Soms, als u de vorderingen van iedereen die meedoet met learning of de voltooiing van specifieke cursussen in uw organisatie bekijkt, laat het tempo van de getrainde gebruikers in een bepaalde groep veel te wensen over.
Het rapport Groepsvoortgang laat zien hoe projectgroepen en bepaalde teams het doen. Per taakgroepen, groepen stagiaires of directieleden, kunt u learning resultaten zien. Het rapport toont alle gebruikersgroepen in uw account.
Afdelingsvoortgang laat u zien hoe de filialen en afdelingen van uw bedrijf het doen: aantal toegewezen, gestarte en voltooide cursussen, en de algemene vorderingen.
Waarom bijhouden: Als een bepaalde afdeling slecht presteert op het gebied van trainingen, kunt u naar de oorzaken zoeken.
10. Sessie details en deelnemers details – hoeveel inschrijvingen, aanwezigen en afzeggers
Deze rapporten zijn van toepassing op trainingsevenementen, ongeacht hoe u ze uitvoert: online, offline, of elders. iSpring Learn verwerkt ze allemaal en voorziet u van relevante statistieken.
Waarom bijhouden: U zult kunnen volgen hoe lerenden deelnemen aan webinars en in-class training en blended learning effectiever kunt implementeren.
De belangrijkste factor die in deze verslagen wordt beoordeeld is de aanwezigheid, die laat zien wie er aan activiteiten deelneemt of ze juist mist. Aanwezigheid kan u veel stof tot nadenken geven.
Deze maatstaf zal u andere, even boeiende feiten laten zien. Zo zult u bijvoorbeeld te weten komen welke cursussen het interessantst en waardevolst zijn voor leren.
Daarnaast staat aanwezigheid in direct verband met het begrip “een leven lang leren”. Als een medewerker flink studeert, betekent dat dat hij zelfontwikkeling in het vizier heeft.
Toch kunnen medewerkers weigeren te leren. In zulke gevallen is het nodig de werkelijke redenen te begrijpen: praat met de persoon, kijk wat hem dwars zit, begrijp wat hem van learning weerhoudt.
Maatstaven om uw werk gemakkelijker te maken
Sommige maatstaven stellen LMS-beheerders simpelweg in staat om de gegevens die zij nodig hebben over het leerproces snel tevoorschijn te halen en zich met minder moeite met routinetaken bezig te houden.
11. Leerpad vordering – om de statussen van leerpaden te beheren
Als u meerdere cursussen in een leerpad hebt gecombineerd, hoeft u de gegevens niet voor elke cursus handmatig bij te houden. Met dit rapport ziet u statistieken en analytics voor het hele programma.
Waarom bijhouden: Om op de hoogte te blijven van hoe uw lerenden presteren met hun programma’ s op lange termijn.
12. Leerpad Inschrijvingsgeschiedenis – bekijk de geschiedenis van de inschrijvingen
Dit rapport laat zien hoe het leerpad in de loop van de tijd door alle gebruikers is afgelegd, en hoe iedereen met learning door het leerpad is gegaan wanneer het werd afgelegd.
Waarom bijhouden: U kunt nagaan welke fouten steeds weer gemaakt werden en er met de personen die leren aan werken.
13. Actief gebruikersrapport – om te zien wie het LMS gebruikt en hoe ze het gebruiken
Het rapport zal u helpen wie er heeft ingelogd en hoe: computer of smartphone. Bijvoorbeeld, u begin met mobiel learning voor medewerkers om te leren in de mobiele applicatie iSpring Learn.
Waarom bijhouden: Het rapport zal bijhouden en u laten zien wie het LMS of de mobiele versie ervan nog steeds niet gebruikt, zodat u hen kunt helpen, indien nodig.
Hoe kan ik rapporten gebruiken in iSpring Learn?
In iSpring Learn zijn alle rapporten met elkaar verbonden. Het is als een trechter: u kunt de algemene informatie over uw trainingsproces zien tot in detail met bijvoorbeeld filters.
Uw eerste ervaring met e-learning rapportage kan op het LMS dashboard zijn.
Het iSpring Learn LMS dashboard – voor korte statistieken over activiteiten en snelle rapporten te zien
Hier kunt u samengevatte statistieken meten, zoals nieuwe materialen die geüpload zijn, toegevoegde gebruikers en groepen, en hun hoe vaak ze zich aangemeld hebben, allemaal uit te draaien in een rapport.
Er zijn ook snelle rapporten voor u beschikbaar:
- Klaar ter beoordeling – een lijst met huiswerkopdrachten die uw leerlingen ter beoordeling hebben opgestuurd.
- Nieuwste materiaal – informatie over de vijf nieuwste materialen die de afgelopen week door uitgevers en beheerders zijn geüpload.
Navigeren door rapporten in iSpring Learn
Om met rapporten te beginnen, opent u de sectie Rapport aan de linkerkant. Hier hebt u toegang tot elk soort rapport in dit artikel.
Alle rapporten zijn onderverdeeld in 3 gemakkelijk te navigeren categorieën: studenten, cursussen, en trainingen.
Hier zijn de taken waarmee u geconfronteerd kunt worden en hoe aan het benodigde rapport te komen:
- Bijhouden van vorderingen. Ga naar Studenten en kies hier vorderingen lerenden om te zien wie learning cursussen gevolgd heeft. Resultaten zijn zichtbaar in quizzen in de Cursussen sectie.
- Materiaal evaluatie. Ga naar Cursussen en zie hoe deelnemers die leren omgaan met leermateriaal in de volgende rapporten: cursussen, modules, antwoordanalyse, en leerpad.
- Prestatie identificatie. Ga naar Studenten en beheer de vorderingen van de groep/afdeling of de resultaten in vorderingen leren.
- Evaluatie training evenement. Bekijk de details van de sessie/deelnemer in de Op trainingen sectie.
Exporteer rapporten
Met iSpring kunt u rapporten exporteren naar Excel en andere geavanceerde programma’ s voor analyse. Als uw organisatie geavanceerde bedrijfsanalysetools gebruikt, kunt u LMS-rapporten uploaden naar Excel en vervolgens naar Power BI of andere leeranalyse software. Hiermee kun je nog gedetailleerder analyseren over leren op elke manier, op datum, groep en cursus.
Rapporten plannen
In iSpring Learn kunt u rapporten plannen en automatiseren samen met e-learning analytics. Het is gemakkelijk om een kalender voor rapporteren in te stellen.
Conclusie
LMS-rapporten en e-learning analytics zijn magische tools om de prestaties van gebruikers te koppelen aan zakelijke maatstaven. Hier hebben wij 13 belangrijke LMS-rapporten behandeld, beschikbaar op het iSpring Learn platform. Probeer dit voor een snelle aanpak:
- Controleer elke twee weken met e-learning analytics de vorderingen van learning.
- Ga naar voortgang prestaties om snel te zien wie geslaagd of gezakt is.
- Volg de vorderingen van de afdeling om te zien welk team achterloopt en waarom.
- Stel een schema op om automatisch en regelmatig rapporten naar een ontvanger te laten sturen, zodat u dit los kunt laten.
Download een gratis proefversie van 30 dagen van iSpring Learn en ervaar zelf het gemak van LMS en de zichtbaarheid van e-learning analytics. Heb je ook nog vragen over de rapportages of e-learning analytics, stel ze dan in de comments hieronder. Wij helpen u graag!