U gebruikt een oudere browserversie. Update naar de nieuwste versie van Google Chrome,Safari,Mozilla Firefox ofMicrosoft Edge voor de beste site-ervaring. U gebruikt een verouderde browser, daardoor kunnen er problemen zijn met de weergave van de pagina. Om de website goed te laten functioneren gebruikt u de laatste versie van een van deze browsers: Google Chrome,Safari,Mozilla Firefox ofMicrosoft Edge.

Of u nu op zoek bent naar een geschikte loopbaan, een opleidingsprogramma wilt ontwikkelen of gewoon geïnteresseerd bent in meer informatie over het concept en de betekenis van instructional design in e-learning, lees verder. In dit artikel leggen we in eenvoudige bewoordingen uit wat instructional design precies inhoudt.

Wat is Instructional Design (ID)?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: instructional design is het proces van het “ontwerpen” van leerervaringen en e-learning en mag niet worden verward met lesgeven. Hoewel er een aanzienlijke overlapping is, vindt instructional design plaats in verschillende stappen voordat er daadwerkelijk les wordt gegeven.

Het doel van instructional design is het bepalen van de meest aantrekkelijke en verteerbare manier om een educatieve opleiding of e-learning cursus aan te bieden. Het is de wetenschap van het creëren van effectieve en boeiende e-learning – de wetenschap van hoe mensen leren en informatie opnemen.

iSpring Suite

Maak het instructional design proces effectiever en boeiender met de robuuste authoring toolkit.

Gratis proefversie Meer informatie

Instructional Design opleiding en de psychologie van het leergedrag

De wereld van instructional design is nauw verbonden met de psychologie van het leergedrag. ID biedt conceptuele kaders om niet alleen te bepalen wat moet worden onderwezen, maar ook hoe een e-learning cursus moet worden onderwezen aan een specifiek publiek. Mensen zijn ongelooflijk complex en divers. Als het op leren aankomt, is er dus geen pasklare oplossing. Dit creëert een fascinerende uitdaging voor instructie-ontwerp. Hoe maak je een cursus, curriculum, of trainingsprogramma dat effectief inspeelt op de unieke leerstijlen van een bepaald publiek? 

Om dit te doen, maakt ID gebruik van de psychologie achter hoe mensen informatie vasthouden en opnemen. Gerenommeerde professionals op dit gebied zijn experts in het bepalen welke kennis en vaardigheden uw publiek nodig heeft, welke kennis en vaardigheden zij momenteel hebben, en in het vinden van de meest overtuigende methode om deze kennishiaten te dichten. Heb je dit eenmaal onder de knie, dan kun je deze psychologische principes toepassen en afstemmen op verschillende doelgroepen.

Het ADDIE-model: Een framework voor instructional design online training

U kunt modellen en theorieën voor instructional design beschouwen als toegepaste psychologie – dat wil zeggen dat zij de abstracte en theoretische beginselen van de gedragspsychologie concreet maken door ze in de praktijk te brengen. Er bestaan veel modellen, theorieën en strategieën voor instructional design, maar in wezen maken ze allemaal gebruik van het ADDIE-model, een acroniem dat staat voor Analysis, Design, Development, Implementation en Evaluation. Het ADDIE-model is een belangrijke ID-methodologie die u begeleidt van het begin tot het einde van het instructional design proces voor uw e-learning cursus.

Andere onmisbare ID-theorieën

Net als in de psychologie zijn er ook in de wereld van het instructional design en e-learning vele stromingen, en u zult de betekenis van verschillende methodes moeten bestuderen en ermee experimenteren om te zien wat in uw situatie het beste werkt. In dit deel laten we u kennismaken met drie van de meest gangbare modellen voor instructional design:

  • De theorie van het volwassen leren
  • De taxonomie van Bloom
  • De Negen Gebeurtenissen van Instructie van Gagné

De theorie van het volwassen leren stelt dat persoonlijke kenmerken, context en praktische toepassing de kern vormen van het leervermogen van volwassenen. In tegenstelling tot jongere doelgroepen hebben volwassen studenten niet alleen een ruime ervaring waaruit zij tijdens de training kunnen putten, maar zijn hun intellectuele capaciteiten ook groter. Dit gezegd zijnde, naarmate volwassen studenten ouder worden, nemen hun zintuiglijke en motorische vaardigheden af. De volwassen leertheorie houdt met al deze factoren rekening bij het maken van effectieve instructional design ontwerpen of online cursussen. Het benadrukt vooral het gebruik van de kracht van eerdere ervaringen van studenten om een gevoel van persoonlijke controle en toepasbaarheid te kweken.

De taxonomie van Bloom vormt een kader voor de ontwikkeling van leerdoelen. Zoals gezegd moet u leerdoelen opstellen die bruikbaar zijn. Een goed gedefinieerd leerdoel is bijvoorbeeld “Studenten kunnen op de juiste manier koude gesprekken voeren”, en niet “Studenten kennen tips en technieken voor koude gesprekken”. Maar om een cursus te ontwerpen op basis van specifieke leerdoelen, moet je de verschillende niveaus van cognitief leren begrijpen. Uitgaande van de meest elementaire processen, stelt de Taxonomie van Bloom dat je moet onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren om leerdoelen effectief bij te brengen.

De Negen Gebeurtenissen van Instructie van Gagné richt zich op de informatieverwerking die plaatsvindt wanneer volwassenen instructiestimuli voorgelegd krijgen. Het richt zich op leerdoelen en hoe een trainingsprogramma effectief kan worden ontwikkeld op een manier die deze doelen op efficiënte wijze bevestigt. De negen gebeurtenissen zijn:

  1. Aandacht trekken
  2. Leerdoelen bieden
  3. Herinnering aan eerdere kennis stimuleren
  4. Het materiaal presenteren
  5. Begeleiding bieden bij het leren
  6. Prestaties stimuleren
  7. Feedback bieden
  8. Prestaties beoordelen
  9. Retentie en overdracht verbeteren

Uitdagingen voor Instructional Designers

1. Teveel rollen hebben

De rol van de instructional designer kan moeilijk te definiëren zijn, omdat hij vaak in vele richtingen getrokken wordt. Denk terug aan het ADDIE-model. De analysefase vereist uitgebreid onderzoek om de kennishiaten van studenten te identificeren. Daarna, tijdens de ontwerpfase, moet je goed op de hoogte zijn van leertheorieën om de algemene structuur en methode voor het geven van je cursus te bepalen. De ontwikkelingsfase omvat veel onderzoek, informatie verzamelen, schrijven, vaardigheid met e-learning authoring tools, en projectmanagementvaardigheden om uw projecten tijdig af te ronden. Bovendien heeft u tijdens de ontwikkeling van uw e-learning cursus misschien grafische vormgeving, videoproductie en soms zelfs programmeervaardigheden nodig.

Maar in sommige gevallen kan de keuze van de juiste e-learning authoring tool het werk van een ID vergemakkelijken, zodat hij geen hulp van een andere expert hoeft te zoeken. Bijvoorbeeld, iSpring Suite kan helpen de technologische hindernissen te overwinnen door veel van het zware werk te doen bij het maken van e-learning-cursussen, opleidingsvideo’s, interacties of dialoogsimulaties. Download de gratis 14-daagse proefversie van iSpring Suite om alle voordelen ervan te ervaren, gewoon in het Nederlands.

2. Snelle veranderingen in de sector

Zoals gezegd is e-learning, en dus ook instructional design, een van de snelst groeiende industrieën ter wereld. Nieuwe onderwijstechnologieën overspoelen de markt met een ongekende snelheid. Om op de hoogte te blijven van steeds nieuwe technologieën moeten instructieontwerpers dus voortdurend bijleren. Het is nog nooit zo uitdagend geweest om de curve voor te blijven.

3. Op de student gerichte ervaringen creëren

Principes van instructional design schrijven voor dat om het leerpotentieel van een student te maximaliseren, de e-learning cursus studentgericht moet zijn. Dat wil zeggen dat de methode van instructieverstrekking gericht moet zijn op de leerstijl van de student, zijn voorkennis en zijn persoonlijke ervaringen. De uitdaging is dus dat er geen allesomvattende oplossing bestaat voor het geven van instructie. Dus hoe creëer je effectief een e-learning cursus die inspeelt op de inherente verschillen en ervaringen van alle studenten?

De toekomst van Instructional Design (ID)

De evolutie van instructional design heeft een lange weg afgelegd, ontleend aan afzonderlijke maar verwante vakgebieden zoals neurowetenschappen, cybernetica, leerwetenschappen en experience design. Aanvankelijk was het hoofddoel van instructional design het creëren van effectieve leerervaringen. Maar nu we die wetenschap onder de knie hebben, is de nadruk verschoven naar het creëren van boeiende leerervaringen.

Dit zijn enkele richtingen die instructional design in de toekomst zal inslaan:

Taakverdeling

Zoals gezegd dragen instructieontwerpers vaak vele petten. Dit verlaagt echter de kwaliteit van elke “pet”. Omdat we allemaal onze inherente sterke en zwakke punten hebben, is het moeilijk om alles over de hele linie te beheersen.

Meeslepende ervaringen creëren

Het gaat erom het “ervarings”-aspect van leerervaringen te versterken. Stel dat een e-commercebedrijf zijn medewerkers van de klantenservice wil leren hoe ze moeten omgaan met boze/te laat geleverde klanten. In plaats van de deelnemers een script uit het hoofd te laten leren, maken ze een e-learning cursus rollenspel scenario’s/dialoogsimulaties waarin iemand zo goed mogelijk moet reageren.

Een nieuwe visie op microlearning

Microlearning is een cursusmethode waarmee studenten informatie in hapklare brokken kunnen verwerken. Met andere woorden, het gaat om een cursusstructuur waarbij je je concentreert op een specifieke vaardigheid met een zeer gerichte maar korte les van ongeveer 3 tot 6 minuten. Deze korte brokjes informatie houden de student betrokken omdat de lessen een zeer beperkte reikwijdte hebben, zeer toepasbaar zijn en dus gemakkelijk de aandacht vasthouden.

U kunt naar deze soorten microlearning verwijzen als de “6 P’s”:

  • Pensive microlearning wil aanzetten tot nadenken en kritisch denken door middel van gerichte vragen.
  • Performance-based microlearning biedt een just-in-time of onmiddellijke oplossing die op een praktische manier kan worden toegepast in een relevante context. Met andere woorden, het biedt aanwijzingen die de student in staat stellen na te denken over relevante ervaring.
  • Persuasive microlearning beoogt gedrag te veranderen, en is daarom zeer doelgericht.
  • Post-instruction microlearning is aanvullend en versterkend van aard. Het is bedoeld als aanvulling op een groter trainingsprogramma door een soort “opfrissing” van een zeer specifiek concept (hapklare brokken).
  • Practice is een microlearning techniek waarbij vaardigheden worden aangescherpt via geheugensteuntjes voor oefening, feedback en een manier om de vooruitgang te controleren.
  • Preparatory microlearning behelst hapklare lessen ter voorbereiding op een groter leerproces. Het kan gaan om opfrissing, gloednieuwe of algemene inhoud.

Samenvatting

De wereld van het instructional design omvat het creëren van effectieve en boeiende leerervaringen. Het is een wetenschappelijke methode om face-to-face leren of het creëren van online training te benaderen. Bovendien is zij gebaseerd op vele hoog aangeschreven theorieën en kaders, zoals het ADDIE-model, de taxonomie van Bloom of de Negen Gebeurtenissen van Instructie van Gagné.

Hoewel instructional design een gevestigd vakgebied is, is het voortdurend in ontwikkeling en wordt het geconfronteerd met vele uitdagingen, waaronder, maar niet beperkt tot, de ontwerper die te veel petten draagt, het creëren van leerlinggerichte ervaringen, en het gelijke tred houden met de steeds evoluerende technologieën. Toch wordt het vakgebied voortdurend verbeterd. In plaats van zich alleen te richten op het maken van effectieve e-learning-cursussen, worden er veel aanpassingen en innovaties doorgevoerd om het leren aantrekkelijker en effectiever te maken. Gelukkig iSpring Suite proefperiode altijd beschikbaar om u te helpen instructional design boeiend en gemakkelijk te maken.

iSpring Suite

Snelle cursus authoring toolkit

Maak in recordtijd online cursussen en assessments

Snelle cursus authoring toolkit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

iSpring Suite
Ontdek instructional design met iSpring Suite
Gratis Proberen