U gebruikt een oudere browserversie. Update naar de nieuwste versie van Google Chrome,Safari,Mozilla Firefox ofMicrosoft Edge voor de beste site-ervaring. U gebruikt een verouderde browser, daardoor kunnen er problemen zijn met de weergave van de pagina. Om de website goed te laten functioneren gebruikt u de laatste versie van een van deze browsers: Google Chrome,Safari,Mozilla Firefox ofMicrosoft Edge.

Hebt u ooit een trainingsprogramma of workshop gevolgd en u afgevraagd: “Wat is het nut hiervan? Waarom ben ik hier?” Zo ja, dan ontbrak het waarschijnlijk aan goed gedefinieerde instructiedoelen en -doelstellingen. Maar deze vragen komen vaker voor bij online training, waar het leren zelfsturend is met minimale begeleiding.

Dit zijn de laatste vragen waarvan een instructieontwerper of L&D-professional wil dat cursisten ze stellen. Het uiteindelijke doel is om intrinsieke motivatie op te wekken door relevante, boeiende en leerlinggerichte inhoud te genereren. Leerlingen assimileren, behouden en passen kennis het beste toe als deze principes door de hele training heen worden gerespecteerd. 

Daarom kan het belang van het stellen van kristalheldere verwachtingen – voor uzelf en voor uw leerlingen – niet worden onderschat. In dit artikel gaan we dieper in op het hoe, waarom en wat van het creëren van effectieve leerdoelen en doelstellingen. 

Wat is een leerdoel?

Laten we eerst beginnen met het “wat” van leerdoelen formuleren. Een leerdoel wordt gedefinieerd als een overkoepelende verklaring van wat u van plan bent te onderwijzen. Let op het kleine onderscheid tussen wat u van plan bent te onderwijzen versus wat u de cursist wilt laten leren.

Onthoud dat u als instructieontwerper of L&D-professional niet aan de kant van de cursist staat, maar dat u optreedt als instructeur. Daarom moeten de doelstellingen van de cursus gericht zijn op wat u wilt bereiken met uw programma.

Anders gezegd, leerdoelen geven een overzicht van het hele stappenplan van een cursus. Hoewel u nog ver verwijderd bent van de ontwikkelingsfase, geven ze u de richting en focus die nodig zijn om een samenhangend trainingsprogramma te ontwerpen. Alleen dan kunt u relevante inhoud onderzoeken en genereren die prioriteit geeft aan de behoeften van uw publiek.

Hoeveel leerdoelen hebt u nodig?

Omdat instructiedoelen aan de basis liggen van leerdoelen, is minder meer. Hoe minder doelen, hoe gemakkelijker het is om specifieke, gerichte doelen te creëren. Idealiter streeft u naar één solide doel. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn, afhankelijk van hoe veelomvattend het onderwerp is. 

Hoe dan ook, het minimaliseren van het aantal cursusdoelen zorgt voor intentionaliteit – de mogelijkheid om het doel en het belang van de cursus te begrijpen. Dus als u ooit geconfronteerd wordt met de gevreesde vraag: “Wat is het nut hiervan?”, dan kunt u dit weerleggen met uw leerdoel.

Soorten leerdoelen

Uiteindelijk zijn het uw bedrijfsspecifieke behoeften die uw leerdoelen bepalen. Er zijn dus oneindig veel mogelijkheden. Desondanks kunnen leerdoelen worden onderverdeeld in 4 brede categorieën. 

Kortetermijndoelen vs. langetermijndoelen

Kortetermijndoelen zorgen voor onmiddellijke voldoening, zodat leerlingen de vruchten van hun werk kunnen plukken. Deze doelen kunnen worden beschouwd als mijlpalen; ze zijn realistisch, haalbaar en leveren tastbare resultaten op. Verder effenen ze de weg voor langetermijndoelen. Als u bijvoorbeeld pas aangenomen verkopers traint in het gebruik van uw CRM, kan een kortetermijndoel “een deal kunnen aanmaken in het CRM” zijn.

Langetermijndoelen zijn complexer. Op weg naar deze doelen moeten leerlingen met succes een reeks kortetermijndoelen of “stappen” doorlopen. In ons CRM-voorbeeld zou een langetermijndoel kunnen zijn “je leads en klanten in een pijplijn effectief kunnen beheren”.

Kennis-/vaardigheidsgerelateerde en gedragsdoelen

Kennis-/vaardigheidsdoelen zijn specifieker dan langetermijndoelen. Ze geven aan welke specifieke onderwerpen of vaardigheden binnen uw trainingsprogramma het belangrijkst zijn. Daarom zijn ze binnen een bedrijf vaak afgestemd op specifieke rollen of functies van de cursist.

Als u een bedrijf hebt dat zich bezighoudt met webontwikkeling, dan verschillen de kennis en vaardigheden die een marketingstrateeg nodig heeft sterk van die van een UX-ontwerper. Als u wilt dat zij hun respectievelijke prestaties verbeteren, dan zal het creëren van op kennis of vaardigheden gebaseerde doelen duidelijk maken of u uw cursus dienovereenkomstig moet opdelen, of geheel aparte programma’s moet maken.

Gedragsdoelen zijn gericht op het bevorderen van een aangenamere en productievere werk- of klasomgeving door te inspireren tot betere werk- en/of studiegewoonten en positieve houdingen en interacties. 

Misschien werkt u voor een bedrijf dat snel groeit of zich ontwikkelt. En de constante veranderingen en aanpassingen veroorzaken chaos en onnodige stress. Dan zou een gedragsdoelstelling kunnen zijn: “effectieve copingstrategieën ontwikkelen om je aan te passen en te gedijen in dynamische of stressvolle werkomgevingen”.

Wat is een leerdoel?

Een leerdoel is studentgericht en focust dus op wat zij (in tegenstelling tot uzelf) uit de cursus zullen halen. Hoewel ze zeer specifiek van aard zijn, worden ze ruim gedefinieerd als een verklaring die precies de gewenste resultaten of het eindgedrag schetst dat studenten moeten bereiken tegen het einde van de cursus.

Onthoud dat leerdoelen breed van aard zijn en leerresultaten moeten opleveren.

Leerdoelen en leerdoelstellingen

Dienovereenkomstig kunt u een conceptuele mindmap maken met leerdoelen als bovenliggende knooppunten en de doelstellingen als onderliggende knooppunten. 

Anders gezegd, leerdoelstellingen zijn subsets van onderwijsdoelen die zich richten op leerresultaten en gedrag van studenten. Daarom zijn ze inherent specifiek en gericht van aard.

Leerdoelstellingen – hoe meer hoe beter?

Uw training kan zoveel leerdoelen bevatten als nodig is, afhankelijk van de lengte en complexiteit van de training. Maar in de praktijk levert één leerdoel meestal 3-5 leerdoelstellingen op. Overdrijf echter niet!

Hoewel doelen van nature breed zijn, kunnen ze soms verder worden opgesplitst om de respectieve sets doelstellingen voor elk op te leveren. Nogmaals, om alles relevant en gefocust te houden, kan het nodig zijn om de cursus te reorganiseren, te scheiden of op te splitsen. Dit proces toont aan hoe leerdoelstellingen inherent het cursusontwerp sturen.

Wat is het verschil tussen een leerdoel en een doelstelling?

Hoewel we dit onderwerp al even hebben aangestipt, vindt u in dit gedeelte een uitgebreide tabel die – in één oogopslag – het verschil tussen doelen en doelstellingen in het onderwijs samenvat.

VergelijkingLeerdoelenLeerdoelstellingen
Waar richten ze zich op?“Wat is het doel van deze cursus?”“Wat levert het mij op als ik deze cursus volg?”
Tot wie richten ze zich?Trainingsprofessionals (instructieontwerpers, L&D, docenten, etc.)Lerenden (cursisten, studenten, klanten).
Mate van specificiteitBreed. Ze geven beschrijvingen van algemene langetermijndoelen.Zeer specifiek. Ze beschrijven de gewenste leerresultaten/het gewenste gedrag.
Zijn ze meetbaar?Nee, ze zijn te breed en abstract van aard om gekwantificeerd te kunnen worden.Absoluut! Hun specificiteit wordt gebruikt om effectieve en meetbare beoordelingen te maken.
Waar leiden ze toe?LeerdoelstellingenAssessments, opdrachten en tools die helpen om de vooruitgang van leerlingen objectief te evalueren.
Hoeveel is ideaal?Voor meer focus en relevantie is minder meer. 1 tot 3 is gebruikelijk.Het hangt af van het aantal leerdoelen. 3-5 is gemiddeld per doel.

Voorbeelden van leerdoelen en doelstellingen

Nu we alle belangrijke verschillen op een rijtje hebben gezet, hebben we een tabel opgesteld met concrete voorbeelden van leerdoelen en voorbeelden van de doelstellingen die ze kunnen opleveren.

TrainingsprogrammaLeerdoelenLeerdoelstellingen
LeiderschapsontwikkelingDeze cursus wil het leiderschapspotentieel van managers ontwikkelen om teamprestaties en -productiviteit te verbeteren.

Leerlingen kunnen:

  • Hun sterke en zwakke punten in leiderschap identificeren
  • Waardering tonen voor de prestaties van medewerkers
  • Hun team motiveren om doelen te bereiken, hun vaardigheden te verbeteren en meer samen te werken
Gevaarlijke stoffen (WHIMIS)Deze training is bedoeld om medewerkers bekend te maken met WHIMIS om een veilige werkomgeving te bevorderen.

Medewerkers kunnen:

  • WHIMIS-labels herkennen
  • Noodprocedures omschrijven voor verschillende gevaarlijke materialen
  • Veilige werkwijzen toepassen om het risico op incidenten te minimaliseren
Eerste hulp/reanimatieLeerlingen weten hoe ze op de juiste manier eerste hulp kunnen verlenen en kunnen reanimeren om noodsituaties te voorkomen of te beperken.

Leerlingen kunnen:

  • Herkennen wanneer iemand in ernstige nood verkeert.
  • De procedure beschrijven voor het verlenen van eerste hulp bij verschillende soorten noodsituaties.
  • De opeenvolgende stappen voor succesvolle reanimatie uitvoeren.
VerkoopstrategieënTrainees leren nieuwe verkoopstrategieën om de omzet van het bedrijf te verhogen.

Leerlingen kunnen:

  • Hun rollen en verwachtingen opsommen
  • Nieuwe verkooptechnieken toepassen om prestaties te maximaliseren
  • Authenticiteit tonen in de interactie met klanten
BedrijfscultuurNieuwe medewerkers worden op één lijn gebracht met de visie, missie en waarden van het bedrijf.

Trainees kunnen:

  • De waarden van het bedrijf kennen
  • Het aandeel van hun rol in het bereiken van de missie van het bedrijf erkennen
  • Effectieve strategieën toepassen om de bedrijfscultuur te versterken

Let goed op deze voorbeelden van leerdoelen en doelstellingen. Wat valt u op aan de soorten werkwoorden die gebruikt worden in de kolom “doelen” versus “doelstellingen”? Het is duidelijk dat leerdoelen breed zijn en zich dus lenen voor abstracte werkwoorden die niet uitvoerbaar zijn.

Daarentegen is het gemakkelijker om leerresultaten te kwantificeren of te meten, waarbij de werkwoorden meer agentief zijn (ze vereisen dat leerlingen ze “actief uitvoeren”).

Nu we het wat, waarom en de verschillen tussen leerdoelen en -doelstellingen hebben afgebakend, gaan we alles samenvoegen met het hoe!

Waarom is het belangrijk om leerdoelstellingen te bepalen? 

Als je je inschrijft voor een trainingsprogramma, of wat dan ook, is het eerste wat een potentiële doelgroep wil weten: “Wat levert het mij op?“. Deze ene vraag raakt de kern van waarom het opstellen van leerdoelen essentieel is. In wezen inspireren ze deelnemers tot intrinsieke motivatie wanneer ze deze resultaten zien als “tastbare beloningen”. 

Niet alleen intrigeren “beloningen” toekomstige leerlingen, maar ze maken de cursus ook boeiend, relevant en waardevol voor hen. Daarom komt een groot deel van hun motivatie van binnenuit in plaats van externe druk. Dit is vooral cruciaal bij e-learning, waar niemand aanwezig is om de leerlingen de les te lezen of hen verantwoordelijk te houden. 

Goed gedefinieerde leerresultaten zijn ook essentieel voor e-learning omdat…

  • Ze uw selectie informeren over waardevolle en relevante inhoud.
  • Ze het algemene cursusontwerpproces efficiënter maken.
  • Ze cursisten naar de belangrijkste/relevante inhoud leiden.
  • Ze natuurlijk op één lijn te brengen zijn met de effectieve methode van SMART leerdoelen.
  • Ze de kwaliteit van uw opdrachten en evaluaties verbeteren.
  • Ze mogelijkheden bieden voor reflectie, herinnering en logisch denken.
  • Ze dienen als belangrijke referentiepunten bij het diagnosticeren van slechte betrokkenheid, vooruitgang of resultaten.
  • Ze deelnemers in staat stellen om onmisbare feedback te geven aan het einde van een cursus.

Zoals u kunt zien, zijn leerresultaten cruciaal aan beide kanten van de training – de zender en de ontvanger.

Beproefde leerdoelstellingen ontwikkelen

In dit hoofdstuk beschrijven we 3 eenvoudige stappen om leerdoelstellingen te ontwikkelen.

1. Maak uzelf vertrouwd met de Taxonomie van Onderwijsdoelen van Bloom

Hoewel instructieontwerpers en L&D professionals vaak overbelast zijn door de vele rollen die ze moeten vervullen, tasten ze niet volledig in het duister. Al sinds het begin van de jaren 60 worden er studies gedaan naar instructieontwerp en onderwijspsychologie. 

Onder de grondleggers zoals Robert Gagné, die de term “instructional design” bedacht, is Benjamin Bloom, wiens werk de weg vrijmaakte voor de creatie van beproefde leerresultaten. Vandaag de dag is de Taxonomie van Bloom een religieus geschrift voor instructieontwerpers/L&D professionals.

De afbeelding hieronder vat dit ID-raamwerk mooi samen.

Bloom’s taxonomie van leerdoelen

De Taxonomie van Bloom wordt gepresenteerd als een hiërarchie. Dit impliceert dat “onthouden” en “begrijpen” van nieuwe kennis denkprocessen van een lagere orde zijn dan “evalueren” of “creëren”. Wat het echter niet impliceert of adviseert, is het verwaarlozen van processen van een lagere orde ten gunste van processen van een hogere orde. 

  • Hoe kun je iets begrijpen dat je je niet kunt herinneren
  • Hoe kun je een concept toepassen zonder het te begrijpen?
  • Hoe kun je analyseren wat je nog niet met succes hebt toegepast?

Het idee is dat kennis zichzelf opbouwt. Dus moeten cursisten deze “leerstappen” achtereenvolgens doorlopen voor maximale kennisverwerving (het soort dat beklijft).

2. De actiewerkwoorden van Bloom opnemen in uw leerdoelstellingen

Als u de “leerladder” van Bloom beklimt, hebt u misschien al geraden dat de werkwoorden die u zou gebruiken om uw leerdoelstellingen te beschrijven, meer bruikbaar, dus tastbaar, dus meetbaar worden.

Wanneer u uw leerdoelen ontwerpt, moet u er dus voor zorgen dat u werkwoorden gebruikt die wijzen op het vasthouden van kennis. Voordat u bijvoorbeeld in de kern van het onderwerp duikt, bevat uw eerste les(sen) of module(s) meestal algemene kennis en basisfeiten – het wie, wat en wat. Deze inleidende onderdelen vragen meestal niet veel meer dan het lagere-orde denkproces van “onthouden“.

Van daaruit moet je dan misschien “begrip” aantonen door deze algemene kennisconcepten in je eigen woorden te beschrijven of te vertalen. Merk op dat deze werkwoorden iets meer actiegericht zijn en daarom direct boven “begrijpen” staan in het bovenstaande diagram.

Blijf tenslotte bij dit proces en verwijs naar de werkwoorden in de Taxonomie van Bloom tijdens het plannen van de cursus – van het begin tot het einde. Als u het goed doet, zullen de leerdoelen die u aan uw laatste lessen/modules toewijst, werkwoorden uit de hogere-orde-niveaus bevatten. Daarom zult u, wanneer u een cursus volgt, zeker een eindexamen of project tegenkomen dat veel tijd en aandacht zal vragen en een aanzienlijk deel van uw eindcijfer zal uitmaken. 

Het idee is dat, als leerlingen het einde hebben gehaald, ze stapsgewijs de basiskennis en -vaardigheden hebben verworven die nodig zijn om de hoogste denkorde aan te tonen – dat wil zeggen iets nieuws “creëren” op basis van de synthese van alle cursusonderdelen. Als ze de eindevaluatie niet naar behoren kunnen afronden, verliezen ze een aanzienlijk deel van hun score en lopen ze nog steeds het risico om te zakken.

3. De ABCD-methode gebruiken om duidelijke en beknopte leerdoelstellingen te schrijven 

In dit onderdeel gaan we de principes van Bloom “tot leven brengen” door daadwerkelijk enkele doelstellingen uit te schrijven. Dit onderdeel is vrij eenvoudig als u zich houdt aan de voorgeschreven ABCD-methode hieronder. 

Audience (doelgroep)

Tot wie richt u zich? Wie zal het gewenste leerresultaat bereiken? Vermeld dit expliciet aan het begin. Omdat het gedrag in de toekomst zal worden bereikt, nadat de module/les/activiteit is voltooid, is de formule = [doelgroep + kunnen…]

  • Leerlingen kunnen…
  • Studenten kunnen…
  • Trainees kunnen…

Behavior (gedrag)

Hier specificeert u het gewenste gedrag of de gewenste actie die u uw leerlingen wilt leren beheersen, door een meetbaar werkwoord uit de Taxonomie van Bloom te kiezen. Bijvoorbeeld:

  • Leerlingen kunnen de stappen voor reanimatie beschrijven…
  • Studenten kunnen hun persoonlijke sterke en zwakke punten identificeren…
  • Trainees kunnen hun 3D-ontwerpen en tekeningen reproduceren…

Onthoud dat u maar één van de werkwoorden van Bloom kunt kiezen. Als er twee of meer werkwoorden in de stelling zitten, zal deze moeilijker te beoordelen zijn. Kan de leerling het doel bereiken of niet? Het is een eenvoudige kwestie van ja of nee. Een leerling kan bijvoorbeeld de stappen voor reanimatie beschrijven zonder ze te kunnen uitvoeren. 

Condition (voorwaarde)

De ‘conditie’ van het leerdoel beschrijft de leercontext of -omgeving waarin de leerling het resultaat moet bereiken. Het vraagt uiteindelijk: “Welke middelen, materialen en hulpmiddelen staan tot hun beschikking die hen in staat zullen stellen om het resultaat te bereiken?”.

Bijvoorbeeld:

  • Aan het einde van deze module kunnen leerlingen de stappen beschrijven voor het uitvoeren van reanimatie.
  • Aan het eind van deze activiteit kunnen de cursisten hun persoonlijke sterke en zwakke punten identificeren.
  • Aan het eind van deze les kunnen cursisten 3D-ontwerpen en tekeningen reproduceren.
  • Aan het eind van deze casestudy kunnen cursisten de principes van effectieve projectplanning toepassen.

Zoals u kunt zien, is de voorwaarde (Condition) niet noodzakelijk het derde element in de formule. Het hangt af van uw zinsbouw of schrijfstijl. Let ook op het ontbreken van ellipsen (…) aan het einde van elke doelstelling. Deze leerdoelen zijn compleet. 

Degree (graad)

De graad specificeert hoe goed leerlingen het doel moeten bereiken, en/of de minimumvereisten om dit te doen (bv. nauwkeurigheid, kwaliteit en tijdslimieten). Let wel dat deze niet altijd expliciet vermeld worden, zeker niet als u doelstellingen op cursusniveau schrijft. 

Maar als u doelstellingen op een lager niveau (“subdoelstellingen”) schrijft voor een specifieke les binnen een module, of een oefening/activiteit, dan zou u kunnen schrijven:

  • Aan het einde van deze module kunnen leerlingen de stappen voor reanimatie met 100% nauwkeurigheid beschrijven.
  • Aan het eind van deze les kunnen cursisten minstens 5 persoonlijke sterke en zwakke punten identificeren. 
  • Aan het einde van deze activiteit kunnen cursisten 3D-ontwerpen en tekeningen met succes reproduceren.
  • Aan het einde van deze voorbereidingscursus kunnen cursisten de principes van de Engelse grammatica toepassen om een minimumscore van 75% te behalen op het internationale Engelse taalvaardigheidsexamen.

Merk op dat graad (Degree) optioneel is. Het wordt zelden expliciet vermeld op cursusniveau. Het is relevanter op de subniveaus van de cursus (bv. het specificeren van normen voor oefeningen of activiteiten binnen de lessen).

Uw cursus ontwerpen met leerdoelstellingen

In dit gedeelte doorlopen we kort 7 eenvoudige stappen voor het ontwerpen van online training van begin tot eind. 

Laten we beginnen!

Stap 1 – Leerdoelen en doelstellingen bepalen

Om het nog eens te herhalen, aan het begin van de cursusontwikkeling, de fase van de planning en trainingsanalyse, moet u in kaart brengen wat de doelgroep nodig heeft – wat ze weten versus wat u wilt dat ze weten. Dit staat bekend als een kenniskloof, en dat is precies wat uw cursus wil aanpakken.

Dit houdt niet alleen in dat u het overkoepelende doel van de training (de leerdoelen) moet definiëren, maar ook de subdoelen op een lager niveau (ook wel de leerdoelstellingen genoemd).

De “actiegerichte” aard van elk werkwoord en het hiërarchische niveau waartoe ze behoren, gebaseerd op de taxonomie van onderwijsdoelstellingen van Bloom, zou de aard van de beoordelingen die u ontwikkelt in stap 7 – de ontwikkelingsfase – moeten verduidelijken.

Hoewel dit de eerste stap is, is het toch een voorbeeld van het principe van “achterwaarts ontwerpen”. Begin eerst met de gewenste resultaten en werk van daaruit terug, waarbij uw doelen en resulterende doelstellingen de rest van uw ontwikkelingsbeslissingen bepalen.

Een cursus over projectmanagement zou bijvoorbeeld het volgende doel en doelstellingen kunnen hebben:

Voorbeelden van leerdoelen en doelstellingen

Stap 2 – Onderzoeken en materiaal verzamelen

Uw leerdoelen en doelstellingen moeten de leidraad vormen voor uw onderzoek en methoden voor het verzamelen van inhoud. Ze zijn dus het eerste wat u moet bepalen. Zoals gezegd, definieer eerst overkoepelende doel(en) en deel ze dan op in leerresultaten. Anders is er geen ruimte voor onderzoek, het verzamelen van materiaal en schrijven. De inhoud zal ongericht zijn en de algemene cursus zal eronder lijden. 

Als u graag bepaald materiaal wil opnemen, kan het geen kwaad om een sectie “Extra bronnen” toe te voegen aan het einde van de cursus.

Stap 3 – Ontwikkel een raamwerk/blauwdruk van de cursus

De volgende stap is het ontwikkelen van een raamwerk of blauwdruk van de cursus. Zodra er voldoende onderzoek is gedaan, analyseert u uw aantekeningen/materialen op brede conceptuele indelingen (d.w.z. modules) en deelt u ze op in subsecties (d.w.z. lessen/onderwerpen). 

Uw raamwerk is een routekaart voor de cursus; het brengt het leerpad in kaart dat uw leerlingen moeten afleggen. Zoals gezegd verloopt leren via een reeks gespreide cognitieve processen – de laagste is “onthouden” en de hoogste “creëren”. Daarom is het belangrijk om de onderwerpen en secties zo te rangschikken dat leerlingen in dezelfde volgorde kennis verwerven.

Bijgevolg moeten de onderwerpen waarmee de leerlingen in het begin te maken krijgen algemene kennis zijn, wat het onthouden vergemakkelijkt. Naarmate leerlingen het einde van de cursus naderen, moeten de onderwerpen steeds gerichter worden en dus steeds meer bijdragen tot hogere leerdoelen (bv. “creëren”).

Stap 4 – Analyseer uw raamwerk voor beoordelingspunten

Nu de onderwerpen van uw raamwerk de hiërarchische structuur van de Taxonomie van Bloom volgen, is het tijd om na te denken over het ontwerp van uw toets. Analyseer uw raamwerk eerst op logische beoordelingspunten.

Behandelt elke les een leerdoel? Zo ja, maak dan een korte quiz of oefening aan het einde van elke les.

Moeten ze de hele module doorlopen voor ze een leerresultaat bereiken? Dan kunt u een beoordeling maken aan het einde van elke module, misschien met korte kenniscontroles ingebed in elke les. 

Uiteindelijk moeten de gewenste leerresultaten uw onderzoek beperken tot uw overkoepelende doel, dat uw overzicht beperkt, dat dus duidelijk moet maken welke delen een beoordeling rechtvaardigen. Omdat we ervoor hebben gezorgd dat uw geschetste onderwerpen van algemeen naar gericht gaan, moet het relatieve punt waarop u zich in uw stappenplan bevindt (d.w.z. begin/midden/eind) bepalen welke werkwoorden van Bloom u gebruikt en uw testontwerp. 

Laten we nog eens kijken naar een van onze persoonlijke leerdoelen die we hierboven schematisch hebben weergegeven. 

Voorbeeld van een leerdoelstelling

Een doelstelling als deze komt waarschijnlijk aan het einde. In feite valt het werkwoord “beoordelen” onder het hoogste cognitieve niveau van Bloom – “creëren”. Als dit een belangrijk leerdoel is, kunt u misschien een casestudy of een realistisch scenario opnemen waarmee ze kunnen “oordelen” (nog een ander “creëer”-werkwoord) op basis van vooraf bepaalde voorwaarden.

Intuïtief lijken quizzen en examens misschien een bijzaak – een proces dat komt nadat al de inhoud of training is ontwikkeld. Maar dit proces maakt ook deel uit van achterwaarts ontwerp. Aan elke leerdoelstelling moet minstens één beoordeling gekoppeld zijn.

Stap 5 – Schrijf uw inhoud en bepaal uw leveringsmethode

Vergeet niet dat terwijl uw doelen en doelstellingen uw inhoud dicteren, uw inhoud het ontwerp dicteert. We zijn dus nog niet helemaal bij het “bouwen”. Nu is het tijd om alles uit te schrijven volgens uw raamwerk. Zie het als een skelet dat nog wat vlees moet krijgen (dus inhoud). 

Neem per onderdeel uw raamwerk door en raadpleeg uw onderzoeksnotities om elk onderwerp verder uit te diepen. Pas dan kunt u beginnen met het uitschrijven van uw beoordelingen. In de vorige stap hebt u bepaald waar ze moeten komen in de opzet en, op basis van het uitvoerbare werkwoord, uw toetsontwerp.

Om terug te komen op ons vorige leerresultaat, is een casestudy een geweldige manier om dit resultaat te testen. Een meerkeuzetest is niet de beste manier om iemands beoordelingsvermogen te bepalen; de opties alleen al beperken iemands vermogen om op zijn/haar eigen verdienste te “beoordelen”. Omdat meerkeuzevragen zeer geschikt zijn om het geheugen te testen, zou u er meer kunnen ontwerpen aan het begin. Maar naar het einde toe zou u leerlingen schriftelijke antwoorden kunnen laten geven, wat moeilijker te automatiseren is. 

Daarom moeten cursisten misschien hun antwoorden uitschrijven. U kunt overwegen om een blended learning-programma te ontwikkelen dat handmatige beoordeling toelaat.

Laat de kwaliteit van uw inhoud niet lijden door het in een doos te stoppen. Laat de doos in plaats daarvan passen bij de inhoud, zodat u zichzelf later niet beperkt. 

Is uw inhoud bijvoorbeeld erg visueel? Overweeg dan om een videocursus te maken. Is de inhoud erg technisch of abstract? Overweeg dan om samen te werken met een ontwerper om aangepaste diagrammen/infographics te maken.

Stap 6 – Kies een geschikte authoring tool

De e-learning-industrie wordt overspoeld met authoring tools om online cursussen te maken. Het is bijna onmogelijk om vol vertrouwen een van de vele opties te kiezen als u niet eens zeker weet wat u nodig hebt. Gelukkig bepaalt de inhoud het testontwerp en de manier waarop de cursus wordt aangeboden, terwijl de beoordelingen en de manier van aanbieden bepalen welke tools u het beste kunt kiezen. Weten wat u nodig heeft helpt om de keuzes te beperken.

Houd bij het kiezen van authoring tools en LMS’en rekening met het volgende:

  • Uw technologische vaardigheid
  • De verschillende mediaformaten die u gebruikt
  • Hoeveel interactiviteit u nodig hebt
  • Of uw testontwerp volledig automatiseerbaar is
  • Of uw training gemengd of volledig asynchroon is
  • Mobiele responsiviteit

Ideale authoring tools voorzien in al uw behoeften onder één dak. iSpring Suite voldoet aan al deze parameters. Het werkt niet alleen met PowerPoint, waarvan de klassieke interface niet alleen vertrouwd maar ook intuïtief is. Maar ondanks zijn eenvoud stelt het u in staat om krachtige en professionele trainingen te maken in vrijwel elk formaat – dia’s, video, quizzen, interacties en rollenspellen. 

Deze iSpring-demo brengt het allemaal in actie door afbeeldingen en tekstdia’s te integreren met boeiende interacties en beoordelingen met automatische feedback! Zelfs de meest onervaren trainer kan dit in een handomdraai in elkaar zetten.

Download de gratis iSpring Suite proefperiode →

Stap 7 – Stel uw cursus samen en lever deze aan cursisten

Nu u uw inhoud hebt opgesteld, gebruikt u de authoring tool van uw keuze om uw cursus te bouwen. Onthoud dat het belangrijk is om bij het plan te blijven. Tijdens het ontwikkelingsproces zullen er zeker ideeën opduiken, maar bij elke afwijking van het “script”, moet u uw doelen en doelstellingen opnieuw bekijken om te zien of ze op elkaar zijn afgestemd. 

Zodra u klaar bent om uw cursus te publiceren, is er nog een laatste overweging: hoe gaat u de cursus verspreiden onder de cursisten? Dit komt uiteindelijk neer op waar u van plan bent de cursus te hosten. Sociale mediaplatforms zoals YouTube zijn handig voor het hosten van een reeks microlearningcursussen. Maar u kunt uw cursussen ook hosten op de website van uw bedrijf, op een cloudserver of zelfs verspreiden via e-mail (op basis van hoe u ze hebt gepubliceerd of verpakt).

Maar de meest gebruikelijke oplossing is het gebruik van een cloudgebaseerd leermanagementsysteem (LMS). Met een LMS kunt u uw cursussen organiseren, uw cursisten aansturen en hun voortgang, activiteiten en resultaten bijhouden. In een professionele context is training zelden 100% hands off. Daarom is een LMS-systeem vaak een logische keuze voor instructieontwerpers en L&D-experts.

Kortom

Leerdoelen en doelstellingen worden vaak door elkaar gehaald door zelfs de meest doorgewinterde experts, maar ze zijn heel verschillend. Leerdoelen leiden tot doelstellingen, die vervolgens de rest van uw beslissingen bepalen – van cursusplanning tot publicatie. Daarom moet u bij het opstellen van uw doelstellingen gestructureerd en doelbewust te werk gaan. 

Door rekening te houden met de Taxonomie van Onderwijsdoelstellingen van Bloom en de ABCD-methode voor het formuleren van leerdoelen, kunt u het in één keer goed doen. 

Laat hieronder een reactie achter als u dit artikel nuttig vond!

iSpring Suite

Snelle cursus authoring toolkit

Maak in recordtijd online cursussen en assessments

Snelle cursus authoring toolkit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

iSpring Suite
Leerdoelen en doelstellingen bereiken met iSpring Suite
Gratis Proberen