Zelfs na het uitgeven van honderdduizenden euro’s per jaar aan professionele trainingsprogramma’s, verliest elke les of presentatie die langer dan 20 minuten duurt zijn kracht en aandacht voor het geleerde. Dit heeft geleid tot veel speculaties over hoe bedrijven de succesfactoren en betrokkenheid van deelnemers kunnen vergroten, om nog maar te zwijgen van de langdurige strijd tussen training door een instructeur en e-learning, wat deze kwestie nog ingewikkelder maakt.
In dit artikel geven we u een uitgebreide lijst van activiteiten die de trainer kan doen om de betrokkenheid van deelnemers en hun aandacht voor het geleerde voor beide denkrichtingen kunnen helpen vergroten en beantwoorden we de vraag “Hoe ontwikkel je een training”.
Hoe ontwikkel je een training?
Instructor-led training (ILT) is precies zoals het klinkt – training onder leiding van een instructeur. Het omvat zowel het gebruik van traditionele face-to-face leren als virtual instructor-led training activiteiten (VILT). Niettemin zijn ILT-cursussen meestal gericht op de trainer en niet op de leerdoelen van de deelnemer. Anders gezegd, de deelnemer heeft weinig inspraak in het tempo van de cursus, wat hij wil leren en hoe.
Dit zorgt voor een zekere uitdaging omdat, overeenkomstig de principes van instructional design, deelnemers – vooral volwassen leerlingen – een gevoel van controle nodig hebben om maximaal betrokken te zijn. Bovendien moeten deelnemers niet passief informatie van een trainer ontvangen, maar actief betrokken zijn bij de leerdoelen.
Daarom geven we u 4 unieke en effectieve ideeën voor (V)ILT-opleidingsactiviteiten.
Rollenspellen
Onze hersenen zijn ingesteld op leren door middel van verhalen, en rollenspellen zijn de beste manier om de meeslepende omgeving die verhalen bieden na te bootsen. Rollenspel is een actieve leertechniek om theorie in de praktijk te brengen waarbij twee of meer deelnemers onder leiding van een expert/trainer vooraf bepaalde situaties naspelen om hun leerdoelen te behalen. Bekijk de video hieronder om te zien hoe dit eruit ziet:
De video is afkomstig van het YouTube kanaal van “Grant Cardone”
Het is onvermijdelijk dat werknemers op de werkplek in ongemakkelijke of moeilijke situaties terechtkomen, zoals een klant die zijn geld terug vraagt of een klacht indient. Een rollenspel helpt om de schade aan de reputatie en/of de omzet van uw bedrijf te beperken, door een gecontroleerde en risicoloze omgeving te bieden waarin een deelnemer op een natuurlijke manier kan oefenen met een trainer terwijl hij feedback en strategieën ontvangt.
Een rollenspel dompelt uw deelnemers onder in een gesimuleerde wereld waar ze emotioneel betrokken raken bij een scenario en handelen in overeenstemming met die emoties. Bovendien is emotie het sterkste geheugencement. Daarom verankeren rollenspellen kennis zo diep dat het ophalen van het geheugen een relatief onbewust proces wordt.
Zoals gezegd geeft “betrokken” leren de deelnemers de macht en de controle en verbetert hun aandacht voor het geleerde. Daarom is de plaats van rollenspelactiviteiten in opleidingen om uw ILT meer leerlinggericht te maken en werknemers te helpen het geleerde in een context te plaatsen. Of u nu te maken hebt met boze klanten in de detailhandel, vaak met zuinige klanten in de verkoop, of lastige technische ondersteuning biedt voor producten, een opleiding met verschillende rollenspellen is zeer effectief.
Discussies
Net als bij storytelling sluiten discussies aan bij de manier waarop we van nature leren – door de succesfactoren samenwerking, observatie en interactie met andere mensen (d.w.z. sociaal leren). Door vragen te stellen en/of discussies tussen teamleden te faciliteren als trainer, maakt u uw (V)ILT-sessie veel meer deelnemergericht.
Als uw ILT-programma face-to-face is, deel uw deelnemers dan in in groepen en begeleid hen met vragen, maar laat hen de discussie zelf bepalen. Bijvoorbeeld, in plaats van de nieuwe medewerkers onmiddellijk vertrouwd te maken met de veiligheidsregels op uw werkplek, laat u hen in groepjes brainstormen en hun eigen veiligheidsbeleid maken. Deze discussies zullen ongetwijfeld leiden tot waardevolle vragen, ideeën en diepere gedachten. Het gedrag van discussiegroepen bestaat vaak uit het maken van aantekeningen op een whiteboard, collectieve mindmapping en het uitwisselen van gesproken of geschreven ideeën.
Bij VILT vindt datzelfde discussieproces op afstand/online plaats. Ondanks de inherente beperkingen van teamwerk op afstand worden discussieactiviteiten voor VILT vaak uitgebreid met schermdeling, forums, whiteboards en andere hulpmiddelen voor samenwerking, onder leiding van een trainer. Net als bij face-to-face samenwerking stelt VILT-software u in staat om in real-time te praten, te schrijven en visueel ideeën te delen met collega’s.
Games
Finance Online meldt dat 80% van de werknemers in de VS van mening is dat leren op basis van games aantrekkelijker is en de aandacht voor het geleerde verhoogt. Maar games verbeteren niet alleen de betrokkenheid, ze vormen ook een uitstekende teambuildingactiviteit, waardoor de samenwerking en cohesie op de werkplek worden verbeterd en theorie in de praktijk gebracht kan worden. En omdat games beloningen inhouden zoals scores, punten en zelfs prijzen, versterken ze op positieve wijze het leergedrag dat leidt tot kennisbehoud en geven ze permanente feedback over de prestaties.
Competitieve spelletjes zijn ook bijzonder lonend voor het trainen van de goed presterende werknemer. Hun intrinsieke motivatie wordt alleen maar versterkt door de positieve en negatieve bekrachtigingssystemen in een spel. Dit inspireert deelnemers op hun beurt om hun spel te verbeteren om gelijke tred te houden met de concurrentie en tegelijkertijd de leerdoelen te behalen. Ironisch genoeg wordt kennis het best bijgebracht wanneer het leren plaatsvindt in de context van een concurrerende activiteit.
Er zijn veel goede voorbeelden van trainingsspelletjes voor werknemers. Als u bijvoorbeeld een team verkopers wil trainen op de juiste zinnen en gedragingen tijdens persoonlijke of telefonische gesprekken, waarom maakt u als trainer dan geen “klantenservice bingo”-spel? U kunt ook wereldberoemde spellen als speurtochten of Monopoly aanpassen aan uw werkomgeving. Als u op zoek bent naar enkele virtuele spelactiviteiten die u op afstand kunt uitvoeren tijdens uw webconferentiegesprekken, bekijk dan de onderstaande video:
De video is afkomstig van het YouTube kanaal van “Adriana Girdler”
Polls
Polls zijn een van de noodzakelijke activiteiten voor het opleiden van volwassenen, voor zowel ILT als VILT. Polls zijn een van de meest effectieve methoden en succesfactoren om ervoor te zorgen dat uw cursus boeiend is en uw deelnemers in de voorhoede van hun ontwikkelingsproces plaatst. U kunt bijvoorbeeld, voor de start van uw trainingsprogramma, uw cursisten vragen hoe enthousiast ze zijn over de sessie en wat ze het liefst willen leren van hun trainer. U kunt ook regelmatig vragen stellen, bijvoorbeeld over hun leerdoelen terwijl ze uw training volgen (vooral aan het eind, want feedback is essentieel voor elk succesvol trainingsprogramma).
Bij ILT worden polls vaak face-to-face uitgevoerd met het gebruik van een schermprojector en clickers of het gebruik van slimme apparaten die toegang hebben tot de enquêtewebsite en reacties kunnen invoeren. Als u webinars organiseert via software voor webconferencing, kunt u een enquêtehulpmiddel gebruiken dat gewoonlijk met het platform wordt meegeleverd. Met de poll-functie van Zoom kunt u bijvoorbeeld werken met enkelvoudige of meerkeuzevragen maken voor uw bijeenkomsten, de antwoorden van uw deelnemers verzamelen en vervolgens een rapport downloaden nadat de resultaten voor uw doelgroep zijn opgeteld.
Maar polls zijn net zo geschikt voor e-learning, omdat het online aspect al goed in aanmerking is genomen voor het gebruik. Er zijn enkele gespecialiseerde platforms zoals SurveyMonkey waarmee u online enquêtes kunt maken en versturen en de reacties kunt analyseren. U kunt ook polls maken met e-learning authoring tools zoals iSpring Suite Max. Hieronder ziet u een typische multiple-choice poll die een trainer met iSpring in enkele minuten kan maken!
iSpring Suite
Stimuleer het leren van uw werknemers door hen professioneel ogende trainingen te geven, gemaakt met iSpring Suite.
Wat is e-learning training geven?
Zoals gezegd moet om volwassen lerenden te boeien, zij het gevoel hebben dat zij het leerproces onder controle hebben. Deze controle zorgt ervoor dat deelnemers een actievere rol gaan spelen in hun leerproces, wat essentieel is voor hun betrokkenheid, het behalen van hun leerdoelen en hun kennisbehoud.
Losse e-learning-cursussen maken het mogelijk voor deelnemers om het leerproces zelf te bepalen. Hoewel er wel een soort trainer is, is het asynchroon. Er is dus geen gids of trainer die de cursisten passief in real-time moeten volgen.
Met e-learning is alles mogelijk! Alle bovenvermelde methoden die we bespraken onder ” trainingsactiviteiten met instructeur ” kunnen moeiteloos worden gespiegeld of geïntegreerd in e-learning. Dat gezegd zijnde, laten we nu een aantal verschillende e-learning activiteiten bespreken die de betrokkenheid van deelnemers en hun aandacht voor het geleerde vergroten, zoals het gebruik van:
Cursussen met dia’s
Als u ooit PowerPoint of Keynote hebt gebruikt als presentatiemiddel, dan bent u al zeer vertrouwd met deze e-learning-methode. Het enige verschil is dat PowerPoint/Keynote presentaties gericht zijn op de trainer. Met andere woorden, de dia’s fungeren meer als geheugensteuntjes voor de trainer dan als platform voor de deelnemer. Maar e-learning-cursussen op basis van dia’s bieden een ongeëvenaarde mate van interactiviteit voor uw training. Ze zijn niet noodzakelijk beperkt tot tekst en afbeeldingen. Als u uw deelnemers maximaal wilt betrekken bij hun leerdoelen, dan moeten ze actief kunnen navigeren en interageren met de objecten op het scherm, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, navigatieknoppen voor cursussen en video’s, click-to-reveals en sleepoefeningen.
Afhankelijk van hoe u, als trainer, uw opleidingsprogramma opzet en met welke doelgroep u wilt werken, kunnen deelnemers de inhoud kiezen die voor hen het meest relevant is en in wezen hun eigen leertraject en onderwerpen uitstippelen, met hun eigen leerdoelen. De reden waarom volwassen deelnemers het gevoel moeten hebben dat ze hun leerproces onder controle hebben, is de inherente variatie in hun leerstijlen, achtergronden en ervaringen. Als zij inhoud kunnen selecteren die vooral betrekking heeft op hun functieomschrijving en zich gemakkelijk de scenario’s in het echte leven kunnen voorstellen waarop de inhoud het meest betrekking heeft, zullen zij zich meer betrokken voelen.
Aangezien cursussen op basis van dia’s meestal op zichzelf staan en de opleiding van deelnemers gericht is op volwassenen met hectische agenda’s en concurrerende verplichtingen, leren uw deelnemers uw onderwerp het best wanneer ze enige controle hebben over de timing en de omgeving waarin ze kiezen om te leren. Asynchrone e-learning op basis van dia’s biedt deze flexibiliteit, zodat uw werknemers ervoor kunnen kiezen om te trainen terwijl ze rustig, geconcentreerd en met minimale afleiding werken aan het onderwerp.
Als u zich zorgen maakt over de kosten en de tijd die het een trainer kost om een dergelijke geavanceerde e-learning cursus te ontwikkelen, dan zijn er een heleboel indrukwekkende e-learning authoring tools op de markt waarmee u letterlijk elk onderwerp en elke opleidingsactiviteit kunt ontwikkelen die we tot nu toe in dit artikel hebben besproken. We hebben al een van deze tools genoemd – iSpring Suite Max. Het grootste voordeel is dat het werkt op basis van de PowerPoint-interface, waardoor het voor de overgrote meerderheid van de gebruikers echt intuïtief en vertrouwd is. Trouwens, als u bestaande PowerPoint-dia’s hebt, kunt u die in een paar klikken omzetten in interactieve e-learning-cursussen die online kunnen worden bekeken.
Hier is een voorbeeld van het gebruik van een op dia’s gebaseerde cursus die u met iSpring kunt maken:
Profiteer van de gratis proefperiode van 14-dagen →
Quizzen/Assessments
Ongeacht of u kiest voor e-learning of een ILT-programma, quizzen/assessments zijn absoluut noodzakelijk voor het succes van elk trainingsprogramma. Quizzen geven niet alleen feedback aan de deelnemers, maar ook aan de trainer die het programma geeft. En in tegenstelling tot ILT, waar het de verantwoordelijkheid van de trainer is om beoordelingen en cijfers toe te kennen, zijn e-learning-cursussen vaak uitgerust met automatische beoordelingsmogelijkheden; ze bieden deelnemers pijnloos inzicht in hun vooruitgang en probleemgebieden, terwijl ze gedetailleerde gegevens verzamelen om de cursusinhoud te verfijnen en te verbeteren.
Terwijl het testen met (V)ILT-programma’s vaak beperkt blijft tot het gebruik van meerkeuzevragen in de training, biedt e-learning een breed scala aan beoordelingsmogelijkheden. Bovendien kan het nooit kwaad om de zaken te mengen met andere opties zoals invuloefeningen, matchen, slepen en neerzetten, volgordes en korte antwoordvragen om leerdoelen te behalen.
Bovendien kunt u uw quizzen instellen met bemoedigende feedback voor deelnemers voor zowel goede als foute antwoorden, naast correctiemogelijkheden. E-learning-remediation omvat het automatisch doorverwijzen naar een dia of onderwerp met het juiste antwoord op de quiz, na één of meer mislukte pogingen. Dit naast elkaar plaatsen van de foutieve vraagpogingen van de deelnemer en de dia’s/secties met de juiste antwoorden biedt inzicht in de misvatting(en) die tot de fout hebben geleid. Dit “aha”- of “eureka”-moment is een emotioneel moment dat de kennis verder verankert.
iSpring Suite Max biedt een breed assortiment van quiztypes – 14 om precies te zijn. Daarmee heeft u vrijwel elk type quiz/assessment tot uw beschikking. Bekijk deze demo van een interactieve quiz ontwikkeld met iSpring.
Trainingsvideo’s
Bij e-learning kun je één ding doen dat bij synchrone (V)ILT een uitdaging vormt: trainingsvideo’s ontwikkelen. Op het eerste gezicht lijkt het ontwikkelen van een trainingsvideo met alle leerdoelen en onderwerpen een hele opgave voor de trainer. Maar als u een webcamera en microfoon hebt, kunt u aan de slag!
Trainingsvideo’s en e-learning-cursussen bieden maximale flexibiliteit aan elke deelnemer. Deelnemers kunnen de ideale tijd en omgeving kiezen om ze te bekijken wat ze willen weten, zodat ze gefocust en betrokken blijven bij hun onderwerp en leerdoelen. Daarnaast geven de principes van instructional design aan dat elke deelnemer een eigen leerstijl heeft. Deze leerstijlen omvatten visueel, verbaal, ruimtelijk en tactiel-kinesthetisch leren. Het beste van trainingsvideo’s is dus dat ze in uw programma de meeste – zo niet alle – leerstijlen aanspreken. U kunt ook schermopnames, videocolleges of een combinatie daarvan maken over uw onderwerp (d.w.z. beeld-in-beeldvideo’s).
Bekijk deze demo trainingsvideo gemaakt in iSpring Suite.
Dialoogsimulaties
Er is veel overlapping tussen de dialoogsimulaties in e-learning en de rollenspel/verhaaltrainingsactiviteiten die we bespraken in het hoofdstuk over training met een trainer. Maar dialoogsimulaties zijn veel specifieker. Het ontwikkelingsproces omvat het in kaart brengen van een web van speciale scenario’s die een geautomatiseerde en synchrone dialoog mogelijk maken. In wezen is het een veilige omgeving voor deelnemers, vooral in de verkoop en detailhandel, om hun communicatievaardigheden te oefenen zonder een verkoop of de reputatie van uw organisatie te kunnen schaden.
In e-learning kun je dialoogsimulaties beschouwen als een vorm van rollenspel die beperkt is tot virtuele communicatie. Als u bijvoorbeeld een detailhandel hebt met als doel de verkoop te verhogen, kunt u een dialoogsimulatie maken waarbij uw deelnemers omgaan met een boze maar virtuele klant.
Omdat gesprekken nooit eenduidig of voorspelbaar zijn, geldt dat hoe meer vertakkingen in uw dialoog, hoe meer u realistische gesprekken kunt simuleren. Er zijn altijd meerdere manieren waarop een medewerker op een bepaalde situatie kan reageren. Als de deelnemer bijvoorbeeld iets onbeschoft of irrelevant zegt, zullen de houding en woorden van de klant/personage dienovereenkomstig reageren, met woede. Evenzo, als ze beleefd en joviaal zijn, kan het personage glimlachen en ingaan op het verkooppraatje.
Dialoogsimulaties lijken in eerste instantie misschien te ingewikkeld om te ontwikkelen. Maar tools zoals iSpring Suite Max doen al het zware werk voor u. Hier is een mooi voorbeeld van een bankdialoog die u moeiteloos kunt maken met iSpring.
Microlearning cursussen
Op het eerste gezicht lijkt een microlearningcursus misschien meer op een opleidingsprogramma dan op een trainingsactiviteit, maar dat hoeft niet zo te zijn! Microlearning cursussen zijn niet erg geschikt voor ILT omdat het gaat om een opleiding in hapklare en gemakkelijk te verteren stukken. Elke microlearning module is dan ook doelgericht en richt zich op één vraag, onderwerp, probleem of leerdoel.
Bovendien kunnen microlearning cursussen op alle mogelijke manieren worden ontwikkeld. Ze zijn geschikt voor cursussen op basis van dia’s, (interactieve) video’s, podcasts, competitieve spelletjes en zelfs scenario’s of beoordelingen. Bij microlearning gaat het niet zozeer om de methode voor het leveren van inhoud, als wel om de organisatie van de inhoud/curriculumplanning. Als u op zoek bent naar maximale kennisretentie in zo weinig mogelijk tijd, dan is deze opleidingsactiviteit een win-win voor zowel u als trainer als uw deelnemers. Door het hapklare karakter van de inhoud en het leerplan kunnen de deelnemers effectief datgene selecteren wat hen het meest aangaat en wat ze op dat moment willen weten, waardoor ze zelf de touwtjes in handen hebben.
Met iSpring Suite Max kunt u online een microlearning cursus opstellen, rechtstreeks vanuit uw browser. U hoeft alleen maar tekst, afbeeldingen en video’s in te voeren, evenals eventuele kennischecks om te controleren of de leerdoelen voor elk onderwerp zijn behaald.
Waarom probeert u het niet zelf? Hier is een microlearning demo gemaakt met iSpring:
Slotgedachten: Leer ook eenvoudig trainingen geven
Opleiding van werknemers kan duur zijn, maar elk bedrijf begrijpt dat het onlosmakelijk verbonden is met zijn succes. Als u dus tijd, moeite en geld besteedt aan de ontwikkeling van boeiende opleidingsactiviteiten voor uw deelnemers, zal uw investering onvermijdelijk vruchten afwerpen. Dat doet echter niets af aan het belang van kostenbesparing. Als we kijken naar het brede scala aan activiteiten in trainingssessies, is het duidelijk dat deze onder twee hoofdcategorieën vallen: (virtuele) klassikale training en e-learning.
Hoewel (V)ILT veel mogelijkheden biedt op het gebied van werknemersbetrokkenheid, zoals storytelling en competitieve spellen, kunnen de kosten van programmaontwikkeling en de tijd van de instructeur en de deelnemer snel oplopen. Waarom dan niet kiezen voor e-learning, de instructiemethode die alles kan bereiken wat ILT doet en meer, maar met hogere niveaus van betrokkenheid van deelnemers tegen aanzienlijk lagere kosten?
iSpring Suite Max zit vol met tools en mogelijkheden waarmee u de klasomgeving perfect kunt nabootsen, terwijl u deelnemers meer vrijheid, controle en flexibiliteit biedt om hun leerdoelen te behalen!
Beter nog, het vereist geen technische kennis of creditcard om het te proberen. Hebt u nog vragen? Begin nu met trainingen geven en ontdek hoe eenvoudig het is met de proefperiode van 14 dagen!